Pijlsnelle opschaling IC-capaciteit mede mogelijk gemaakt door AskMe

11-06-2020

Aan het begin van de corona-uitbraak moest de zorg bijna van de ene op de andere dag alle zeilen bijzetten om de explosieve groei van het aantal COVID-19 patiënten op te kunnen vangen. Het Groene Hart Ziekenhuis won daarbij veel tijd door AskMe in te zetten.

De plannen om de IC uit te breiden met een tweede cohort, speciaal voor patiënten die met corona besmet waren, lagen in het Groene Hart Ziekenhuis tijdig klaar. “Om ook daar de juiste zorg te kunnen verlenen, hadden we veel handen aan de bedden nodig”, vertelt Jeroen Boom, die naast IC-verpleegkundige ook opleidingscoördinator is in het ziekenhuis. “Daarbij kregen IC-medewerkers versterking van collega’s van andere afdelingen, zoals anesthesie en de recovery. Ook meldden zich verpleegkundigen die al even uit het vak waren om bij te springen. Fantastisch, maar het virus greep zo hard om zich heen dat er nauwelijks tijd was om iedereen wegwijs te maken in procedures en op apparaten waarmee ze niet gewend zijn te werken. Normaal zou je daar zeker twee dagen voor uittrekken, maar die hadden we nu niet.”

Alles in het werk

Om de scholingsuitdaging het hoofd te bieden, bewandelde het Groene Hart Ziekenhuis verschillende sporen. Jeroen: “We hebben snel een e-learningmodule rondom COVID-19 beschikbaar gesteld, met alle relevante informatie die wij geschikt vonden voor artsen en verpleegkundigen. Ook externen die ons kwamen helpen, kregen hier toegang toe. Voor ons vernieuwde buikliggingsprotocol lag een powerpoint klaar, maar omdat er geen gelegenheid meer was om deze te presenteren, heeft een collega de tekst erbij ingesproken. Zo kon iedereen deze zelf bekijken en beluisteren. Daarnaast heeft AskMe een belangrijke rol gespeeld in het klaarstomen van zorgprofessionals voor hun taken in de coronacrisis.”

Beademingsapparatuur meest relevant

Met AskMe hebben zorgprofessionals een digitale assistent op zak die hun in maximaal drie muisklikken precies de informatie geeft die ze op dat moment nodig hebben. “Onder andere voor de IC hadden wij al behoorlijk wat AskMe’s opgetuigd”, zegt Jeroen. “Bijvoorbeeld voor het gebruik van de defibrillator, PiCCO en het aanleggen van een warm infuus-Fluido. De AskMe’s rondom de beademingsapparatuur stonden nog op de wensenlijst. Omdat die nu juist het meest relevant waren, heb ik een paar dagen doorgehaald om die alsnog te ontwikkelen: eentje voor het type beademingsapparaten op de IC en één voor op de afdeling anesthesie die we ook inzetten voor coronapatiënten. Zodat ook medewerkers die deze apparaten nog nooit gezien hebben maar wél verstand hebben van beademen, ermee vooruit kunnen.”

Direct duidelijk

Alle vaste en tijdelijke zorgprofessionals op de IC’s ontvingen de AskMe’s via de mail, met het verzoek ze alvast thuis te doorlopen. Vervolgens kregen ze anderhalf uur uitleg op de toen nog lege operatiekamer die als IC was ingericht. Jeroen: “Tijdens die instructie gingen ze meteen met de digitale assistent aan de slag: hoe pas je de instellingen van dit apparaat aan? Wat doe je als dit alarm afgaat? Ik was stand-by voor vragen, maar eigenlijk kwam iedereen er met de instructies en korte video’s in AskMe vanzelf uit. Je vindt snel het antwoord op je vraag, zonder dat je daarvoor een heel protocol van 15 pagina’s door moet scrollen.”

Een zorg minder

Jeroen is ervan overtuigd dat de inzet van AskMe tijdwinst heeft opgeleverd in het opschalen van de IC-capaciteit. “Collega’s en externen die niet (meer) gewend zijn om op de IC te werken, hadden hierdoor minder uitleg nodig. Dat je kan terugvallen op dit hulpmiddel, neemt ook onzekerheid weg. Zonder dat je bij een patiënt hoeft weg te lopen om je collega om hulp te vragen, dus goed voor de patiëntveiligheid. Voor de vaste IC-verpleegkundigen betekent AskMe in deze hectische tijd ook een zorg minder. Als je in plaats van twee opeens vier IC-patiënten onder je hoede hebt, kan je niet ook nog eens uitgebreid collega’s begeleiden. Dankzij AskMe hadden ze dus meer tijd voor hun patiënten. Voor ons is eens te meer gebleken dat dit hulpmiddel een enorme meerwaarde heeft. Ik begrijp niet waarom niet alle ziekenhuizen ermee aan de slag gaan.”

Ook beginnen met AskMe? Vijf gouden tips van Jeroen

  1. Wil je dat medewerkers AskMe gaan gebruiken, dan moeten ze er de meerwaarde van inzien. Geef daarom voordat je het invoert, duidelijk uitleg op de afdelingen wat het doel en nut is van dit hulpmiddel, waarvoor je het kan gebruiken en waarvoor niet.
  2. Vraag ook aan de mensen op de werkvloer waar zíj behoefte aan hebben: wat zijn de onderwerpen waarmee zij geholpen zouden zijn als ze daarvoor AskMe konden raadplegen. Dat kan apparatuur zijn, maar bijvoorbeeld ook procedures. Als je die onderwerpen vervolgens gaat uitwerken, gaan zorgprofessionals de tool vanzelf gebruiken.
  3. Zorg dat je AskMe’s – de leerobjecten – worden ingevuld door iemand met verstand van zaken en laat ze checken door de zorgprofessionals die ermee moeten werken: missen ze nog iets? Is alles duidelijk? Zo weet je zeker dat ze aan de behoefte voldoen.
  4. Je hoeft niet voor alles zelf het wiel uit te vinden; Noordhoff en PPZ stelllen diverse AskMe’s beschikbaar, waaronder ook van andere ziekenhuizen. Met een paar kleine ingrepen kan je die voor je eigen organisatie op maat maken. Zo hebben wij dat bijvoorbeeld gedaan met de AskMe over buikligging.
  5. Wil je het management overtuigen van de meerwaarde van AskMe, dan is een belangrijk argument dat AskMe zichzelf terugverdient. Ja, het is een investering, ook in tijd, maar het levert ook veel tijd op. En het draagt bovendien bij aan de kwaliteit van de zorg.

AskMe
Groene Hart Ziekenhuis is lid van Profportaal Zorg. AskMe is een leeroplossing van Noordhoff en Profportaal Zorg. Samen ondersteunen we ziekenhuizen, zorginstellingen en zorgonderwijs tijdens de coronacrisis met onder andere gratis AskMe content.