19 april 2024
VO-docent Juliette Scheepe over leesvaardigheid en de Tovani-methode
Docent Juliette Scheepe van het Mendelcollege in Haarlem werkt in de klas met de Tovani-methode. Zo zetten leerlingen bij het lezen een denk- en een leesstem in en markeren ze moeilijke woorden. Elke les beginnen ze met lezen in een zelfgekozen leesboek. En de leerlingen? Die vinden het lezen wel fijn!
Over de Tovani-methode
De Amerikaanse leesexpert Cris Tovani ontwikkelde een methode voor leerkrachten in het basis-en voortgezet onderwijs om het begrijpend lezen van leerlingen te verbeteren. In de methode staan een aantal technieken centraal die leerlingen helpen om teksten bewust te lezen en zo de inhoud beter te begrijpen. Eén van de technieken om de concentratie vast te houden is het lezen van een tekst met een ‘denkstem’. Hierbij denkt de leerling tijdens het lezen na over het doel van de tekst, welke relaties tekstdelen met elkaar hebben en welke bedoeling de schrijver met de tekst heeft. Tegenovergesteld aan de ‘denkstem’ is de ‘voorleesstem’, waarbij de leerling de tekst alleen maar leest en in feite niet bewust bezig is met de inhoud.
Cris Tovani beschreef de methode in het boek ‘I Read It, But I Don’t Get It’(vertaald door Sølvi van den Ende in 2005 ‘Ik lees het wel maar snap het niet’).
Werken aan een leesvaardige toekomst: lezen = leren
Noordhoff helpt leerlingen en studenten om een betere lezer te worden. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaring kiezen we de juiste ingrediënten om ons lesmateriaal verder te ontwikkelen. Dat doen we voor de doorlopende leerlijn: van leren lezen op de basisschool tot het begrijpen van studieteksten in het hoger onderwijs. Zo zorgen we voor betere motivatie, meer plezier, goed leesbegrip en grotere woordenschat.