Noordhoff.nl     Noordhoff lezen is leren

Lezen = leren

Een nieuw gerecht bereiden of je weg vinden in een onbekende stad: lezen is overal. Lezen is leren, in ieder vak en opent de deur naar de wereld. Wij werken aan een leesvaardige toekomst, met wetenschappers, vakdidactici en jou, dé expert in lesgeven.

Lezen = leren Header

Lezen = leren

Bekijk de video!

resource-not-found

Overal. Dus in alle vakken.

Leesvaardigheid en taal oefen je niet alleen tijdens het vak Nederlands. Goed leren lezen, spreken en schrijven zijn onlosmakelijk verbonden aan kennisvakken zoals biologie, economie of aardrijkskunde en daarom is lezen onderdeel van ieder vak. Wij trainen onze auteurs in hoe zij in hun eigen vak leesvaardigheid kunnen stimuleren.


Rijke teksten

De wetenschap toont aan dat rijke teksten bijdragen aan leesvaardigheid. Rijke teksten maken nieuwsgierig en motiveren. Stap voor stap, niet vanzelf en met een helpende leraar. Van krantenartikel, (jeugd)literatuur tot blog en van strip tot filmfragment: wij bieden rijke teksten, zodat iedere leerling een betere lezer wordt.

Effectief leesonderwijs

In taalontwikkeling versterken lezen, spreken en schrijven elkaar. Het motiveert als je leest met een doel dat bij je past: maak een podcast, schrijf een reisgids. Met onze leermiddelen passen leerlingen zelf actief taal toe. Zo komen meerdere vaardigheden samen, die taalvaardigheid verdiepen.


Lezen is (echt niet meteen) leuk

Lezen wordt pas leuk als je het doet. Je moet het leren en oefenen, leeskilometers maken. Samen met een rolmodel in je omgeving en een enthousiaste leraar. Als je oefent en in kleine stappen succes ervaart, wordt lezen leuk. Lezen kost moeite, maar doet goed.

resource-not-found
Inspiratie uit de praktijk

Iedere leerkracht of docent weet: goed kunnen lezen is essentieel om vooruitgang te boeken. Bij ieder vak. Maar wat werkt wel, en wat werkt niet? Doe inspiratie op met voorbeelden van collegadocenten of leerkrachten. Over de Tovani-methode, over bieb-oma’s en over Heel Den Haag leest… Bekijk de verhalen van basisonderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs.

resource-not-found

Lees de whitepaper 'Lezen is leren' over onze visie op leesvaardigheid

Goed lezen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen en schrijven. Een maatschappelijk probleem met een grote impact. Want leesvaardigheid is essentieel om je te kunnen redden in de maatschappij, het onderwijs en in je beroep.

Noordhoff helpt leerlingen en studenten om een betere lezer te worden. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaring kiezen we de juiste ingrediënten om ons lesmateriaal en trainingsaanbod verder te ontwikkelen. Dat doen we voor de doorlopende leerlijn: van leren lezen op de basisschool tot het begrijpen van studieteksten in het hoger onderwijs. Zo zorgen we voor betere motivatie, meer plezier, goed leesbegrip en grotere woordenschat.


Noordhoff streeft naar een leesvaardige toekomst. Voor iedereen. Hoe?

Lees erover in de whitepaper

Lezen & inspiratie

resource-not-found

Bekijk onze leestips!

Inspiratie nodig? De Kinderboekenweek was voor ons aanleiding om met onze collega’s de leukste boeken voor jou en je leerlingen op een rijtje te zetten. Veel plezier met samen lezen!

resource-not-found

Dag van de jonge jury

Op de dag van de jonge jury spatte het leesplezier eraf.

Auteur aan het woord over leesvaardigheid

Leesvaardigheid verhogen is al jaren een thema in de taalvakken. Maar wij willen dit verweven in ál ons lesmateriaal. Daarom volgen onze auteurs extra trainingen op dit onderwerp.


Hoewel momenteel 24 procent van de vijftienjarigen risico loopt om laaggeletterd van school te komen, is dit een stimulans voor scholen, ouders en beleidsmakers om gezamenlijk in te zetten op effectieve leesbevorderingsprogramma's.


“Ik vind het nuttig dat Noordhoff deze trainingen organiseert. Want ze laten daarmee zien dat ze een brede verbeterslag maken, in alle vakken. Sinds de training heb ik een checklist op mijn bureau. Zo weet ik of wat ik schrijf voldoet aan de eisen van aansprekende teksten. Ik maak nu betere keuzes die aansluiten bij hoe een leerling leest en dingen onthoudt.”