I love EDI

EDI is een belangrijk uitgangspunt in de methode Getal & Ruimte Junior van Noordhoff. De lessen in de methode zijn opgebouwd met de EDI-onderdelen als basis.

Getal & Ruimte Junior I love EDI
Van iets nog niet kunnen, naar proberen en leren

Waarom zijn leerkrachten zo enthousiast over EDI? En wat zij zien bij hun leerlingen? Dat vertellen ze hier!

  • Nieuwsgierig? Bekijk de video!

resource-not-found
Blog I love EDI - Janneke Kerssens

‘Geef de leerkracht het vak terug!’

Op mijn rapport van de kleuterklas stond: ‘Later word jij juf!’ Want dat was wat ik het liefste deed, juf spelen. En inderdaad, ik werd juf. Maar wel met vallen en opstaan, zoekende naar de leerkracht in mijzelf. Ik volgde de grote meute en deed alles net zoals de anderen deden. Zo volgde ik braaf de methode, want dat was veilig. Maar het voelde niet zoals het zou moeten voelen en al snel rees de gedachte dat ik niet voor altijd voor de klas wilde staan. Ik had me iets anders van onderwijs voorgesteld, of toch niet?...

'Doelen, de reis naar kennis'

We stellen ze allemaal in het leven, doelen: je wilt studeren, een eigen huis, relatie en zo schuiven de doelen in het leven steeds verder. Eigenlijk bestaat voor mij iedere dag uit, te hoge, doelen. Ik houd wel van een uitdaging ook al zijn ze misschien niet altijd haalbaar. Maar wat is eigenlijk een doel?

resource-not-found
Creativiteit en vrijheid dankzij leerdoelen en leerlijnen

Door Marcel Schmeier, onderwijsadviseur taal en rekenen

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en je kent hem vast als auteur van de boeken ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’ en ‘Expliciete directe instructie’. In dit artikel vertelt Marcel over de ruimte die je krijgt voor creativiteit en eigen vakmanschap, wanneer je leerdoelen en leerlijnen centraal stelt in je onderwijs. En ook waarom je leerlingen hier baat bij hebben.

resource-not-found
Het leerproces in eigen handen

7 kenmerken van Getal & Ruimte Junior die eigenaarschap stimuleren

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die eigenaar zijn van hun eigen leerproces, gemotiveerder zijn en betere resultaten halen. Eigenaarschap is één van de drie pijlers van Getal & Ruimte Junior. Werken op doelen is een manier om eigenaarschap van leerlingen te vergroten. In dit artikel lees je de zeven kenmerken in de methode die eigenaarschap stimuleren.

resource-not-found
Ondersteuning voor in je klas

Doelenposters Getal & Ruimte Junior

In schooljaar 2019/2020 hebben we een EDI klankbordgroep opgezet. Eén van de verzoeken van de scholen in deze groep was de productie van doelenposters. We hebben hier begin van dit schooljaar hard aan gewerkt en hebben nu het hele pakket van doelenposters voor groep 3 t/m 8 gratis beschikbaar voor gebruikers van Getal & Ruimte Junior. In het artikel van Marcel Schmeier lees je over het belang van deze posters en waar je ze voor kunt inzetten. Je vindt de doelenposters in de leerkrachtomgeving van mijnklas onder Handleiding.

resource-not-found
Webinar: Van samen naar zelf leren – Marcel Schmeier

In het webinar gaat Marcel in op het model van Expliciete Directe Instructie (EDI), het activeren van leerlingen en het controleren van begrip. Kom meer te weten over EDI: lesfasen en technieken en EDI bij de zaakvakken.

Webinar bekijken »


resource-not-found
Leuk voor aan de muur

Wil je je collega’s ook enthousiast maken over EDI en Getal & Ruimte Junior? Download en print de poster van I Love EDI uit en hang deze op in de leerkrachtkamer. De poster is natuurlijk ook leuk om in de klas op te hangen!

Klantenservice

Kunnen we je helpen?