Column Roel Grit - Het belang van ICT- en informatiemanagement

12-11-2019

ICT-projecten (Informatie- en communicatietechnologie) bij de overheid gaan moeizaam en mislukken nogal eens. Zo stopte Minister Schouten van Landbouw onlangs de vernieuwing van de informatiesystemen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Er was inmiddels 65 miljoen euro verdampt, zonder veel resultaat! Ook stopte de Belastingdienst de ontwikkeling van een informatiesysteem waaraan ze in 9 jaar tijd meer dan 200 miljoen uitgaf. 

"'Er is al zoveel geld ingestoken', is geen argument
om een project door te zetten."

Oorzaken? Slecht projectmanagement, grenzeloos optimisme, een weinig geïnteresseerde en ondeskundige Tweede Kamer, die ook nog – op het laatst – allerlei uitzonderingen in de software wenst. Daar komt bij dat de politiek vanwege mogelijk gezichtsverlies niet geneigd is om mislukkende projecten te stoppen, "want er is al zoveel geld ingestoken" (NRC, 19/4/2019). Een redenering die hbo-docenten hun eerstejaars studenten overigens al afleren bij het  vak Projectmanagement.

Mislukken ICT-projecten dan alleen bij de overheid? Nee, natuurlijk niet! Maar van een mislukt ICT-project in een bedrijf hoor je meestal niet veel. Commerciële bedrijven hangen hun vuile was niet graag buiten. Soms komt er wel iets in de pers. Van McDonald's is bekend dat ze ooit een miljard dollar (!) verloor op een mislukt ICT-project om hun 35.000 restaurants via een intranet wereldwijd te koppelen. En een groot New Yorks gasbedrijf overschreed haar budget met meer dan 600 miljoen dollar bij de invoering van SAP-software (Computerworld, 13/10/2014).

Het hoger onderwijs moet studenten daarom opleiden in ICT en informatiemanagement. Natuurlijk leidt het hbo-studenten al op in het gebruik van Officepakketten voor kantoorautomatisering. Maar omdat hoogopgeleiden beslissen over ICT-projecten, is voor vrijwel alle onderwijsdisciplines een opleiding in informatiemanagement noodzakelijk. Onderwerpen hierbij zijn bijvoorbeeld: het gebruik van specifieke bedrijfsinformatiesystemen, kennis en begrip van benodigde hardware, het begrijpen of – zelfs ontwerpen – van een database, het werken met een vraagtaal als SQL, het aanschaffen en invoeren van software, het belang van gegevensbeveiliging, het analyseren van informatiestromen binnen een organisatie en misschien zelfs het (helpen) specificeren en ontwerpen van een nieuw informatiesysteem. Je kunt zelfs overwegen om ook niet-informatica studenten te leren programmeren.


"Omdat hoogopgeleiden beslissen over ICT-projecten, is voor vrijwel alle onderwijsdisciplines een opleiding in informatiemanagement noodzakelijk."

Misschien dat een groot deel van deze studenten deze kennis niet direct gaat toepassen, maar het is belangrijk dat een breed aantal beroepsgroepen in staat is – als goede gesprekspartner – te communiceren met ICT-specialisten en te begrijpen waar de complexiteit zit en welke moeilijkheden zij tegenkomen.

Informatie is zo belangrijk – en kostbaar – dat we het niet aan ICT-specialisten kunnen overlaten.

Roel Grit is de auteur van Informatiemanagement.

In oktober 2019 is de zesde, vernieuwde editie van dit boek verschenen.

www.roelgrit.nl