De nieuwe kerndoelen in Nieuw Nederlands
Helemaal klaar voor de nieuwe kerndoelen met Nieuw Nederlands editie 7.1.

Nieuw Nederlands: klaar voor de kerndoelen
Helemaal up-to-date voor de nieuwe kerndoelen. In dezelfde vertrouwde vorm, die docenten en leerlingen al jarenlang waarderen. Met extra aandacht voor basisvaardigheden, digitale geletterdheid en burgerschap.
Zo zit dat
De nieuwe kerndoelen
Nederlands
Basisvaardigheden
DG & BU
Hoe komen de kerndoelen terug in Nieuw Nederlands?
Nieuw Nederlands kent in lijn met de nieuwe kerndoelen meer samenhang. Speciale aandacht is er voor Digitale geletterdheid en Burgerschap. Leerlingen leren in de paragrafen Media binnen de Thema’s kritisch te kijken naar bronnen. Ook bevat de kerndoeleneditie meer reflectievragen. Dus, ‘wat wist ik al’, ‘wat heb ik geleerd’ en ‘hoe neem ik dit mee buiten de klas’? Verder is Taal nu een volledig thema in leerjaar 1, is er meer aandacht voor Literatuur en Fictie en komen zowel het woordenboek als grammatica nadrukkelijk terug.
Veelgestelde vragen over de nieuwe kerndoelen
Waarom zijn er nieuwe kerndoelen?
De laatste herziening stamt uit 2006. Sindsdien is de wereld sterk veranderd. Digitalisering, een overvloed aan informatie, nieuwe vormen van communicatie en een dalende motivatie tot lezen vragen om een herijking.
Wat zijn de nieuwe kerndoelen?
Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Welke impact hebben de veranderingen op mijn lessen?
Hoe vind ik de kerndoelen terug in het lesmateriaal?
Nieuw Nederlands en basisvaardigheden
Wat zijn basisvaardigheden?
Onder basisvaardigheden verstaan we Taal, Rekenen, Digitale Geletterdheid en Burgerschap. Deze kerndoelen zijn ingevoerd om ervoor te zorgen dat alle leerlingen in Nederland een gemeenschappelijke, minimale basis krijgen die nodig is om goed te kunnen functioneren in de samenleving en verder te gaan. Bijvoorbeeld om een baan te krijgen, is het belangrijk om een goede sollicitatiebrief te kunnen schrijven.
Hoe zitten de basisvaardigheden verankerd in de methode Nieuw Nederlands?
Nieuw Nederlands besteedt natuurlijk veel aandacht aan Taal. Daarnaast is er volop ruimte voor zowel Digitale Geletterdheid als Burgerschap. Dit is herkenbaar terug te vinden in de methode door het gebruik van symbolen. Daarmee komen de belangrijke basisvaardigheden uitgebreid aan bod. Tegelijkertijd zorgt dit voor meer samenhang binnen de methode, opnieuw in lijn met de nieuwe kerndoelen.
Digitale Geletterdheid en Burgerschap zijn belangrijk
De samenleving verandert. Daarom wordt Digitale Geletterdheid steeds belangrijker om goed te kunnen functioneren. Burgerschap draagt bij aan beter begrip van de democratische normen en waarden die we in Nederland met elkaar delen. Als onderdeel van de nieuwe kerndoelen is er zowel binnen Nieuw Nederlands als onze methoden voor andere vakken veel aandacht voor zowel Burgerschap als Digitale Geletterdheid.
Digitale geletterdheid in Nieuw Nederlands
Leerlingen oefenen met het herkennen van online nepnieuws en het beoordelen van bronnen. Daarnaast bespreken ze digitale veiligheid. Het zijn basisvaardigheden die horen bij Digitale Geletterdheid, om later goed te kunnen functioneren in de samenleving. Ook komen digitale vaardigheden terug bij het maken van eindproducten.
Burgerschap in Nieuw Nederlands
Burgerschap komt verweven terug in onze methode door bewust te kiezen voor teksten en thema’s die aansluiten bij burgerschapsonderwerpen. Zo bespreken leerlingen in het thema Taal in leerjaar 1 hoe taal kan verbinden én verdelen. Zo ontwikkelen ze een open houding ten opzichte van taalvariatie. Kerndoelensymbolen in het boek laten bij de start van een paragraaf direct zien waar aan een kerndoel wordt gewerkt. De docentenhandleiding bevat extra toelichting.