Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Nederlands    Nieuw Nederlands     Doe een Thema

Doe een Thema

Het is overal om je heen, maar hoe kun je álle leerlingen motiveren om Nederlands te leren? Echt goed leren schrijven, lezen en spreken? Belangrijke vaardigheden die ze nodig hebben bij álle vakken. Ga aan de slag met een thema. Lees meer op deze pagina.

Nieuw Nederlands Thema afbeelding header
resource-not-found
Dossiers

De Dossiers brengen meerdere bronnen over één onderwerp samen, aansluitend op het nieuwe curriculum. De focus ligt op de tekst als bron, die uitdaagt tot kritisch denken. Een Dossier eindigt met een geschreven of gesproken eindopdracht. Leerlingen of jij als docent kan kiezen uit vier opdrachten. Eindopdrachten tussen de jaardelen overlappen, zodat je zelf bepaalt wanneer je het debat doet. In het boek vind je twee Dossiers en online vind je er ook nog eens twee.


Taalkwesties

In de cursus Taalkwesties staat steeds een taalvraag centraal, zoals ‘bedreigt straattaal het Nederlands?’ of waarom taal soms irritant kan zijn?’. Leerlingen leren verschillende bronnen te gebruiken binnen een onderwerp. De bronnen en opdrachten geven richting aan een productieve (onderzoeks)opdracht, als opstap naar het profielwerkstuk.

resource-not-found
Lezen en leren wetenschappelijk benaderd. Luister de podcast met Pedro De Bruyckere

“Deel van de oorzaak van slecht lezen is dat het een te geïsoleerde plaats heeft in het onderwijs. Of je nou een docent bent die Engels of geschiedenis geeft. Je leerlingen moeten in beide vakken begrijpend lezen toepassen…. Uit onderzoek uit 1901 weten we al hoe meer identieke elementen er zijn en ook hoe meer je dat expliciet benoemt hoe groter de kans wordt op transfer. We moeten kinderen een algemene basisvaardigheid als lezen zo leren dat ze het overal en altijd kunnen toepassen. En als we één ding zeker weten, is dat niet alles werkt en niets werkt altijd. Het is heel belangrijk dat je genoeg variatie krijgt van werkvormen. In die context werkt dit beter, in een andere werkt dat beter.”


Luister de aflevering van Tussenuur met Noordhoff met ‘mythbuster’ en onderwijswetenschapper Pedro De Bruyckere over hoe je als docent met behulp van wetenschap en didactische ontwikkelingen effectiever onderwijs kunt geven.

Zo zit dat

Thema's

Thema's uitgelegd

Zo werk je met thema's

DG & BU

>
resource-not-found

De Thema’s zijn ontwikkeld met de volgende uitgangspunten:

  • Transfer en samenhang tussen vaardigheden

  • Doelgericht lezen over één onderwerp t.b.v. verbeteren leesvaardigheid

  • Schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid productgericht toepassen

  • Werken volgens de stappen verkennen, verdiepen, uitwerken en afronden

  • Formatief handelen mogelijk maken

  • Mogelijkheid tot samenwerking met klasgenoten

In elk thema werkt de leerling in negen paragrafen toe naar een eindproduct. De thema’s zijn een combinatie van de paragrafen Lezen, Schrijven, Kijken, Spreken en Fictie. De volgorde van de paragrafen is voor elk thema anders.

De opzet van elk thema is als volgt:

  1. Thema ontdekken/verkennen, introductie

  2. Verdiepen in het thema, verschillende aspecten belichten

  3. Thema i.c.m. kennismaking eindproduct

  4. Het maken van het eindproduct, passend bij het thema

  5. Evaluatie van product, proces en persoon

Zo gaan je leerlingen binnen een thema aan de slag met verschillende vaardigheden. Leerlingen worden aangemoedigd om verbanden te leggen tussen lezen, schrijven en spreken. Ook leren ze om complexe informatie te ordenen. Dat is leuk én leerzaam. Kortom: hét recept voor de leukste en nuttigste les Nederlands. Zelf proberen?

Docent aan het woord

resource-not-found

Juliette Scheepe over werken met Thema’s

Wat maakt het vak Nederlands leuk? Als je werkt met een Thema, dan zorgt dit voor samenhang. Daarnaast merkt Juliette Scheepe van het Mendelcollege in Haarlem dat haar leerlingen het ook echt leuker vinden.

resource-not-found

Ontsaaiing van het vak Nederlands

José en Simone werken met veel plezier met de 7e editie van Nieuw Nederlands. Ze waarderen de structuur en houvast van de methode en zien het werken met Thema’s als een toegevoegde waarde voor het enthousiasmeren van de leerling.

De Trotse Muur – eindproducten in de etalage

Steeds meer scholen gaan aan de slag met de Thema’s en leerlingen werken hier allerlei verschillende soorten eindproducten bij uit. Kijk hier voor inspiratie!


Vind je het leuk om ook de creaties van jouw leerlingen hier te laten zien aan mede-docenten Nederlands? Mail dan naar Nadia El Barcani ([email protected]) en dan zorgen we dat het hier geplaatst wordt.


Benieuwd naar een voorbeeld? Beluister dan het eindproduct van Thema Mysterie – leerjaar 2 van Lisa en Robbin van Prinsentuin Andel. Zij maakten een podcast – Alledaagse Mysteries.

Zelf proberen?

resource-not-found

Ontdek de nieuwe 7e editie

Ben je nog niet bekend met de nieuwe 7e editie van Nieuw Nederlands? Vraag dan een gratis beoordelingspakket aan en ervaar het zelf.

resource-not-found

Thema proberen met je leerlingen

Maak het nog leuker en probeer zelf een Thema uit met je leerlingen. Vraag hier een gratis klassenset aan en probeer een Thema uit met jouw klas!

Vragen en antwoorden om je op weg te helpen

Werken met thema’s: hoe pak je dat aan?

Wat is een thema?

icon

Lineair versus modulair?

icon

Hoe behandel ik een thema?

icon

Hoe evalueer ik een thema?

icon

Hoe neem ik een thema op in mijn planning?

icon

Hoe zorg ik voor overzicht?

icon

Handige documenten

resource-not-found

Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 3 uur

resource-not-found

Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 4 uur

resource-not-found

Feedbackformulier Activerende folder

resource-not-found

Feedbackformulier Reclamespot

resource-not-found

Beknopte docentenhandleiding

Handige tips

resource-not-found

Leerjaar 1

Thematip bij Thema Mens & Dier

Ben jij al aan de slag met het thema A: Mens en dier? Kijk dan samen deze fijne reclamespot om je leerlingen te inspireren voor het eindproduct.

resource-not-found

Leerjaar 2

Thematip bij Thema Mysterie

Bij het maken van een eindproduct, zoals een podcast, zijn extra tools handig. Enkele handige apps die je kunt gebruiken: Clips van iPhone (ook geschikt voor vlogs), Capcut, Audicity, Spotify for podcasters, iMovie (of Android-variant daarvan).

resource-not-found

Leerjaar 2

Thematip (On)gezond

In leerjaar 2 kun je werken met het thema D (On)gezond, waarbij je leerlingen aan de slag gaan met een webpagina. Dit leidt tot leuke discussies in de klas en op deze manier zetten ze meteen een actueel onderwerp in. Tip: gebruik dit artikel!

resource-not-found

Digitale Geletterdheid en Burgerschap zijn belangrijk


De samenleving verandert. Daarom wordt Digitale Geletterdheid steeds belangrijker om goed te kunnen functioneren. Burgerschap draagt bij aan beter begrip van de democratische normen en waarden die we in Nederland met elkaar delen. Als onderdeel van de nieuwe kerndoelen is er zowel binnen Nieuw Nederlands als onze methoden voor andere vakken veel aandacht voor zowel Burgerschap als Digitale Geletterdheid.