Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Nederlands    Nieuw Nederlands     Vaardigheden in samenhang

Vaardigheden in samenhang 

Thema’s in Nieuw Nederlands: alle vaardigheden in samenhang.

Nieuw Nederlands Thema afbeelding header

Zo zit dat

Thema's

Thema's uitgelegd

Zo werk je met thema's

Uitproberen

>

Thema's uitgelegd

Onze Thema's bundelen de vaardigheden lezen, kijken, luisteren, schrijven en spreken. De vaardigheden worden in samenhang behandeld, in lijn met de nieuwe kerndoelen. Daarnaast komen ook onderdelen uit het domein Taal aan bod en zie je Digitale Geletterdheid terug in de paragrafen Media. Om de kerndoelen helemaal in samenhang terug te laten komen, zijn er ook paragrafen Fictie opgenomen.

De Thema’s zijn ontwikkeld met de volgende uitgangspunten:

  • Transfer en samenhang tussen vaardigheden

  • Doelgericht lezen over één onderwerp om de leesvaardigheid te verbeteren

  • Toepassen van productgerichte schrijf- en spreekvaardigheid

  • Werken volgens de stappen verkennen, verdiepen, uitwerken en afronden

  • Formatief handelen mogelijk maken

  • Meer samenwerking met klasgenoten

In elk Thema werkt de leerling in tien paragrafen toe naar een eindproduct. De Thema’s zijn een combinatie van de paragrafen Lezen, Schrijven, Kijken, Spreken en Fictie. Daarnaast zijn ook de onderdelen Media en Taal erin vervlochten. De volgorde van de paragrafen is voor elk thema anders.


De opzet van elk thema is als volgt:

  1. Thema ontdekken/verkennen en introductie

  2. Verdiepen in het thema, verschillende aspecten belichten

  3. Thema in combinatie met kennismaking eindproduct

  4. Het maken van het eindproduct, passend bij het thema

  5. Evaluatie van product, proces en persoon

Zo gaan leerlingen binnen een thema aan de slag met verschillende vaardigheden. Leerlingen worden aangemoedigd om verbanden te leggen tussen lezen, schrijven en spreken. Ook leren ze om complexe informatie te ordenen. Dat is leuk én leerzaam. Kortom: hét recept voor de leukste en nuttigste les Nederlands.

Vragen en antwoorden om je op weg te helpen

Werken met de Thema’s: hoe pak je dat aan?

Wat is een Thema?

icon

Hoe zitten de Thema’s verweven in de lineaire en modulaire opzet van Nieuw Nederlands editie 7.1?

icon

Hoe evalueer ik een Thema?

icon

Hoe neem ik een Thema op in mijn planning?

icon

Handige documenten

resource-not-found

Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 3 uur

resource-not-found

Voorbeeldplanner kgt leerjaar 2 | 4 uur

resource-not-found

Feedbackformulier Activerende folder

resource-not-found

Feedbackformulier Reclamespot

resource-not-found

Beknopte docentenhandleiding

resource-not-found
Zelf aan de slag met een Thema?

Dat kan op drie verschillende manieren:


1) Ontdek de nieuwe editie 7.1

Wil je rustig bekijken hoe de thema’s zijn opgebouwd? Vraag dan het gratis beoordelingspakket aan. Blader door de methode, bekijk de opbouw en ervaar hoe alle vaardigheden in samenhang worden aangeboden.


2) Probeer een Thema in je klas

Laat je leerlingen de kracht van samenhang ervaren! Met een gratis klassenset kun je direct een compleet Thema uitproberen in je eigen lessen. Zo zie je zelf hoe lezen, schrijven en spreken elkaar versterken én hoe leerlingen met meer plezier aan de slag gaan.


3) Persoonlijke toelichting van een accountmanager

Liever persoonlijk kennismaken met Nieuw Nederlands 7.1? Nodig je accountmanager uit voor een bezoek op school. Tijdens het gesprek krijg je een toelichting op de thema’s, tips voor je planning en antwoord op al je vragen.