Vakoverstijgend lezen met Lijsters
Met een thema of project aan de slag? Denk dan eens aan jeugdliteratuur. Lezen helpt je een context begrijpen, vermindert stress en stimuleert creativiteit. Dit maakt het leren niet alleen leuker, maar helpt ook bij taalvaardigheid.
Doe jij een boekproeverij bij je volgende project?
Binnen de thema’s identiteit, oorlog en vriendschap jouw leerlingen aan het lezen krijgen? Met een Boekproeverij komen jouw leerlingen er in één les achter welk boek binnen het thema het beste bij ze past. Het doel is om de leerlingen een ‘smaakje’ van elk boek te geven, zodat ze een gemotiveerde keuze kunnen maken over welk boek ze willen lezen.
Binnen elk van deze thema’s kun je fragmenten downloaden om voor te lezen of de leerlingen zelf te laten lezen. De fragmenten zijn uitgekozen om jouw leerlingen kennis te laten maken met het boek.
In deze lesbrief vind je de thema’s en het stappenplan voor een Boekproeverij. Reserveer hier één lesuur voor.
Download hier meteen de boekproeverij:
Waarom fictie lezen bij project- of thematisch onderwijs?
Lezen verbetert taalvaardigheden en verhoogt empathie. Het helpt bij stressreductie en breidt kennis uit. Bovendien bevordert lezen focus en concentratie, en stimuleert het creativiteit en persoonlijke groei. Lezen is dus essentieel voor intellectuele en emotionele ontwikkeling. Lezen integreren in projectmatig onderwijs biedt daarom ook veel voordelen voor de leerlingen.
1. Empathie en inlevingsvermogen
Fictie helpt leerlingen zich te verplaatsen in verschillende perspectieven. Bij projecten over bijvoorbeeld oorlog begrijpen ze beter de persoonlijke impact van conflicten door verhalen van soldaten, burgers en kinderen.
2. Thema’s en moraal
Fictie verkent morele en ethische vraagstukken op een toegankelijke manier. Verhalen over identiteit behandelen zelfontdekking en culturele achtergronden, terwijl vriendschapsverhalen relaties en conflictoplossing belichten.
3. Kritisch denken
Analyseren van fictie stimuleert kritisch denken. Leerlingen leren het verhaal en personages te analyseren en thema's, symboliek en motieven te herkennen, wat hen helpt dieper na te denken over de thema’s die op school worden behandeld.
4. Samenwerking en discussie
Gesprekken over fictie bevorderen samenwerking en nieuwe gesprekken. Dit is waardevol bij thema's als vriendschap en identiteit, waar persoonlijke ervaringen verschillen, maar ook herkenbaar kunnen zijn.
5. Verbindingen tussen vakken
Fictie legt verbindingen tussen vakken. Literatuur kan gekoppeld worden aan alle andere vakken op school wat vakoverstijgend leren bevordert. Bij Nederlands lezen leerlingen misschien meer dan bij andere vakken, maar dat betekent niet dat het niet bij andere vakken ingezet kan worden. Fictie inzetten bij andere vakken zorgt ervoor dat leerlingen kennis en vaardigheden geïntegreerd opdoen over thema’s die schoolbreed behandeld worden.
Oorlog
De boeken met het thema oorlog draaien om de ervaringen van mensen en jongeren, vol moed, overleving en de kracht van de menselijke geest.
Identiteit
De boeken binnen het thema identiteit gaan over zelfontdekking, relaties, keuzes maken, mentale gezondheid, verwerking en ontwikkeling.
Vriendschap
Boeken over vriendschap behandelen zelfontdekking, vertrouwen, verraad en vergeving, en tonen hoe vriendschap het leven van personages beïnvloedt en zelfs kan veranderen.
Andere thema's
Benieuwd naar jeugdliteratuur binnen andere thema’s? Je ziet het in onze webshop, kies het filter van je voorkeur aan de linkerkant.