Tussenuur met Noordhoff

Ben je op zoek naar deskundige verdieping en inspiratie over diverse onderwijsthema’s? Luister dan naar onze podcast: Tussenuur met Noordhoff.

header podcast tussenuur met noordhoff
resource-not-found
In gesprek met ...

Nanda van Heteren, journalist en radiomaker gaat vanuit haar onderwijsachtergrond in gesprek met vakexperts, ervaringsdeskundigen en collega’s uit het onderwijs. Je luistert naar praktische hulp, inspiratie of wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Zo ben jij eenvoudig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

resource-not-found
Podcast #19: Gevoelige geschiedenis - Annemiek Houwen

Waarom leren we bij geschiedenis dat het algemeen kiesrecht in 1917 is ingevoerd. Maar hoe bekend is het onder leerlingen dat vrouwen pas vanaf 1919 mochten stemmen? Waarom gaan geschiedenislessen vooral over de geschiedenis van Europa? En waarom worden mannen in geschiedenisboeken bij hun volledige naam en functie genoemd terwijl vrouwen vaak alleen met hun voornaam worden vermeld? Het Nederlandse geschiedenisonderwijs wordt vaak vanuit het perspectief van de witte man bekeken. Gelukkig is dit aan het veranderen.

In deze aflevering is geschiedenisdocent en promovenda Annemiek Houwen te gast. Zij vertelt ons alles over multiperspectiviteit, waarbij je je los kan maken van je eigen perspectief. Ook geeft ze tips om leerlingen met een brede, kritische blik naar geschiedenis, maar ook naar andere lesstof te laten kijken.

Luister naar de Podcast met Annemiek Houwen via:

resource-not-found
Podcast #18: Orde houden in de klas - Cindy Stienstra

In de allereerste les die Cindy Stienstra ooit gaf, waren de leerlingen meer geïnteresseerd in passers naar het plafond gooien dan in haar les. Alles wat maar fout kon gaan, ging fout. Op dat moment besloot Cindy zich te gaan verdiepen in orde houden. Inmiddels is ze een expert op dit gebied en geeft ze hierin zelfs trainingen.


Er zijn veel manieren waarop je de orde kan bewaren. Het is de kunst om de handigheden te gebruiken die bij jouw manier van lesgeven passen. In deze aflevering vertelt Cindy hoe je jouw orde-valkuilen herkent en hoe je erachter komt welke tips voor jou en jouw lessituatie werken.


Luister naar de Podcast met Cindy Stienstra via:

resource-not-found
Podcast #17: Leerlingmotivatie wetenschappelijk onderbouwd - Pepijn Dousi

Interne en externe motivatie kennen de meeste mensen wel, maar wat is amotivatie? En waarom is het wenselijk deze zo laag mogelijk te houden? Pepijn Dousi, al 25 jaar werkzaam in het onderwijs en medeoprichter van Motivatiemeesters, legt het ons in deze aflevering aan de hand van wetenschappelijk onderzoek uit. 


Ook vertelt hij onder andere hoe je kan voldoen aan de behoefte van leerlingen aan autonomie, verbondenheid en competentie. Waarom het goed is dat er een kentering plaatsvindt in de nadruk op prestaties én waarom “Je maakt maar zin” niet de handigste reactie is op leerlingen met weinig motivatie.


Luister naar de Podcast met Pepijn Dousi via:



resource-not-found
Podcast #4: Tussenuur met BN'ers -
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt  – Guido Weijers

Cabaretier Guido Weijers vertelt in de vierde aflevering van de Noordhoffpodcast Tussenuur met BN’ers aan Nanda van Heteren dat hij de taalregels heeft geleerd in het onderwijs. Hoe de boodschap impact heeft en welke emotie die oproept bij je publiek, leerde hij o.a. van zijn mentor, meneer Bron.


Luister naar de Podcast met Guido Weijers via:

resource-not-found
Podcast #16: Hoe verbeter je de leesvaardigheid van je leerlingen? – Yke Meindersma

Nederlandse leerlingen hebben minder leesplezier dan de leerlingen uit de andere landen die deelgenomen hebben aan Pisa-2018. Leerlingen vinden lezen maar tijdverspilling. Hier moet verandering in komen! In deze podcast vertelt Yke Meindersma, lerarenopleider en vakdidacticus Nederlands aan de VU Lerarenacademie (in Amsterdam), hoe én waarom we de leesvaardigheid onder jongeren moeten verbeteren. Haar doel is om leerlingen zelfvertrouwen te geven in het lezen en om ze leesplezier te laten ervaren. Want hoe meer je leest, hoe beter je er in wordt en hoe leuker je het vindt!


De inrichting van het onderwijs wordt bepaald door toetsing. Daar moet de verandering voor leesvaardigheid dan ook beginnen volgens Yke. Nieuwsgierig naar verdere oplossingen? Luister dan nu de podcast!


Luister naar de Podcast met Yke Meindersma via:

resource-not-found
Podcast #15: Hoe ondersteun je leerlingen met examenstress? – Daphne Verlek

Nu de examens dichterbij komen ervaren steeds meer leerlingen examenstress en faalangst. Corona heeft hier een grote bijdrage aan geleverd, vooral omdat leerlingen en docenten elkaar veel minder zagen en spraken op school. Maar wat is stress nou precies? En wat doet dit met je leerlingen? In deze podcast vertelt Daphne Verlek, docent Nederlands tweede taal, hier meer over. Ze vertelt hoe je je leerlingen kunt coachen om met examenstress enfaalangst om te gaan. Voor iedereen is dit anders en het is daarom heel belangrijk dat een leerling snapt waar de stress vandaan komt. Luister snel de podcast om alle tips van Daphne te horen voor zowel docenten als leerlingen!


Luister naar de Podcast met Daphne Verlek via:

resource-not-found
Podcast #14: Waarom talenstudenten onmisbaar zijn en blijven – Maaike Koffeman

Nederlanders worden bewonderd om hun meertaligheid. Onze meertaligheid dreigt echter te verdwijnen. Steeds minder jongeren kiezen op de middelbare school voor talen in hun pakket. Ook het aantal studenten dat een talenstudie kiest, loopt terug. Het idee leeft dat je met een talenstudie alleen tolk of docent kan worden. Een misvatting! Universitair docent Franse taal en algemene cultuurwetenschappen Maaike Koffeman vertelt in deze aflevering waarom talenstudenten onmisbaar zijn en blijven. 


Luister naar de Podcast met Maaike Koffeman via:

resource-not-found
Podcast #13: Hoe houd je de motivatie van je leerlingen op peil? - Ismail Aghzanay

Onderzoek na onderzoek laat zien dat het niet best gesteld is met de leerlingmotivatie in Nederland.  In de brugklas zijn de meeste leerlingen nog wel gemotiveerd, maar in de jaren hierna verandert dit snel. Zo zijn Nederlandse leerlingen zelfs de minst gemotiveerde lezers ter wereld.


Maar hoe verhoog je de motivatie van je leerlingen? Ismail Aghzanay , docent Engels en leraar van het jaar 2021, is ervan overtuigd dat het écht zien van je leerlingen de sleutel tot enthousiaste leerlingen is. Ook de nadruk op cijfers mag wel een stuk minder. In deze aflevering deelt Ismail zijn aanpak, voorbeelden en tips.


Luister naar de Podcast met Ismail Aghzanay via:

resource-not-found
Podcast #3: Tussenuur met BN'ers -
Parallellen tussen radio en onderwijs  – Paul Rabbering

Paul Rabbering, die elke vrijdag, zaterdag en zondag het programma PAUL! (AVROTROS) op NPO Radio 2 presenteert, is de derde gast in de Noordhoffpodcast Tussenuur met BN’ers. De dj praat met Nanda van Heteren over zijn werk bij de radio, waarbij veelvuldig de vergelijking wordt gemaakt met het onderwijs. Een verhaal vertellen, de doelgroep iets leren en contact hebben met mensen, daarmee heb je te maken als je een radioprogramma hebt, maar ook als je voor de klas staat.


Luister naar de Podcast met Paul Rabbering via:

resource-not-found
Podcast #2: Tussenuur met BN'ers -
Meer Nederlands in hoger onderwijs – Frits Barend

Hoewel Barend eigenlijk geschiedenis wilde studeren, raadde zijn geschiedenisdocent hem aan om dat niet te doen, omdat er ‘geen droog brood in te verdienen was’In de tweede aflevering van de Noordhoffpodcast Tussenuur met BN’ers gaat Nanda van Heteren in gesprek met Frits Barend over de rol van taal in zijn leven. De journalist pleit ervoor dat in het hoger onderwijs meer aandacht wordt besteed aan de Nederlandse taal en geeft suggesties voor de praktijk.


Luister naar de Podcast met Frits Barend via:


Fotograaf: Neeltje Kleijn


resource-not-found
Podcast #1: Tussenuur met BN'ers -
Stimuleer plezier voor lezen al vóór het hoger onderwijs – Raymond van de Klundert

Raymond van de Klundert (alias Kluun) geeft zijn kijk op het lees- en taalonderwijs. Raymond is de eerste gast in de Noordhoffpodcast Tussenuur met BN’ers. Nanda van Heteren praat met de schrijver over zijn passie voor lezen. Ook wordt er gesproken over het taalonderwijs in Nederland en geeft Kluun aan hoe dit in zijn ogen beter kan. De schrijver is van mening dat het zaadje om plezier te hebben in lezen en het omgaan met taal al in een eerder stadium dan in het hoger onderwijs moet worden geplant. Zelf pleit hij ervoor dat dat het beste kan in de puberteit, dus op middelbare scholen.

Luister naar de Podcast met Raymond van de Klunders via:

resource-not-found
Podcast #12: Urbane ecologie en evolutie - Menno Schilthuizen

Sinds het begin van deze eeuw wonen er wereldwijd meer mensen in steden en dorpen dan erbuiten. Gelukkig barst het ook daar van de ecosystemen. Maar was is een ecosysteem precies? En hoe bevorder je het leven van organismen in steden en dorpen?  


Menno Schilthuizen, hoogleraar kenmerkevolutie en biodiversiteit aan de Universiteit van Leiden neemt ons in de 12e aflevering van Tussenuur mee in de wondere wereld van de stadsecologie. Hij vertelt o.a. hoe je je leerlingen anders naar hun omgeving kan laten kijken en hoe je stadsecologie integreert in je lessen.  


Luister naar de Podcast met Menno Schilthuizen via:

resource-not-found
Podcast #11: Formatief Evalueren - Cindy Stienstra

Toen biologiedocent en trainer Cindy Stienstra een meisje in haar klas had dat alles had gedaan voor de toets wat Cindy had gevraagd en toch een drie haalde, besloot Cindy dat ze op zoek ging naar het verhaal achter dit cijfer. En naar de verhalen van alle cijfers van haar leerlingen. Een cijfer mocht nooit meer als verrassing komen. Stienstra ging actief aan de slag met formatief evalueren.


Ze merkte dat leerlingen met formatief evalueren meer controle kregen over hun leerproces en studiesucces. Bovendien krijgen ze een beter inzicht in het effect van hun handelen. In deze podcastaflevering deelt Cindy valkuilen, ervaringen en tips om zelf aan de slag te gaan met formatief evalueren. 


Luister naar de Podcast met Cindy Stienstra via:

resource-not-found
Podcast #10: Digitale geletterdheid & mediawijsheid - Wim Hilberdink

Deze week te gast; Wim Hilberdink. Docent Nederlands én expert op het gebied van mediawijsheid. Wim werkt op de Thorbecke scholengemeenschap in Zwolle. De scholengemeenschap ging jaren geleden al aan de slag met mediawijsheid. Zij wonnen hiervoor o.a. de nationale onderwijsprijs en een internationale award. Hierop besloot Wim samen met anderen een stichting op te richten, die scholen die aan de slag willen met mediawijsheid ondersteunt. Ook was Wim lid van Curriculum.nu.
Deze commissie adviseerde de minister over de actualisatie van het curriculum. 


In deze aflevering vertelt Wim hoe we mediawijsheid en digitale geletterdheid in het onderwijs vorm kunnen geven. Want hoe integreer je mediawijsheid in het -toch al overvolle- curriculum? Wat kan het Nederlandse onderwijs nog leren van andere landen? En hoe ga je om met leerlingen die vaak digitaal vaardiger zijn dan docenten, maar nog veel kunnen leren op het gebied van mediawijsheid? Daarnaast geeft Wim veel praktische tips, waarmee je op een speelse manier aan de slag kan met mediawijsheid in de les.  
Tip 1: Experiment in de klas
Tip 2. Waar gaat je les over

 
Luister naar de Podcast met Wim Hilberdink via:

resource-not-found
Podcast #9: Blended Werken - Esther Janssen

“Het grootste voordeel van blended werken is meer zelfstandigheid van de leerling”. In de negende aflevering hoor je Esther Janssen, docente Duits en eindredacteur bij Noordhoff voor TrabiTour. In deze podcast deelt Esther haar ervaringen met blended werken en geeft ze drie handzame tips voor docenten die hier ook mee willen starten. Een online leeromgeving biedt leerlingen, naast het werken in een boek, mogelijkheden voor het volgen van eigen leerroutes en het werken in eigen tempo. Dit geeft zowel de leerlingen als docenten meer inzichten. Met blended werken verbetert de kwaliteit van het contact met de leerling: veel meer 1-op-1 en gericht op de leerling. Wil je weten hoe je blended werken in je eigen les kunt inzetten?


Luister naar de Podcast met Esther Janssen via:

resource-not-found
Podcast #8: Duurzaamheid in de les - Martin de Wolf

Op 8 oktober is het de Dag van de Duurzaamheid, sinds 2008 een begrip in het onderwijs. Maar hoe bespreek je duurzaamheid en circulaire economie in je les? In de achtste aflevering luister je naar Martin de Wolf, auteur Lesgeven over duurzame ontwikkeling en docent leren en innoveren. In deze podcast gaat hij in op wat de begrippen inhouden en geeft hij tips hoe je duurzaamheid in je les integreert. Zijn belangrijkste tip: begin klein, concreet en dichtbij. Wat gebeurt er in jouw omgeving, is dit gewenst en wat voor impact heeft het op de toekomst? Deze podcast vol aansprekende voorbeelden is een inspirerend verhaal over hoe je duurzaamheid en circulaire economie dicht bij de belevingswereld van de leerlingen brengt en hoe je denkvaardigheden ontwikkelt die helpen om toekomstbeelden scherp te krijgen.


Luister naar de Podcast met Martin de Wolf via:

resource-not-found
Podcast #7: Video in de les  - Roy Helmerhorst

In de zevende aflevering luister je naar Roy Helmerhorst, hij is aardrijkskundeleraar van het jaar én staat in de finale voor leraar van het jaar. Waarom? Hij maakt kennisclips en laat al vloggend zien hoe leuk het is om in het onderwijs te werken. Hoe hij kennisclips maakt, waarom hij ze inzet en waarom hij vlogt? Dat kun je beluisteren in deze nieuwe podcast.


Luister naar de Podcast met Roy Helmerhorst via:

resource-not-found
Podcast #6: Stimuleren van het leesonderwijs - Robert Koobs

“Een school is niet een eiland in de samenleving”. In de zesde aflevering luister je naar Robert Koobs, hij is docent Nederlands en de drijvende kracht op zijn school als het gaat over het stimuleren van het leesonderwijs.


Het leesonderwijs is heel belangrijk voor een groter doel. Leerlingen leren zichzelf kennen en door te lezen leer je je verplaatsen in een ander personage, een andere cultuur, een andere samenleving. In de podcast geeft hij praktische tips over hoe je leesonderwijs kunt stimuleren, én ook over hoe je spoken word, poëzie, rapteksten, songteksten kan gebruiken
in je lessen.


Want volgens Robert heeft elk boek een ideale lezer en elke leerling heeft een ideaal boek. Enthousiast vertelt hij ook over een project dat zij op school hebben gedaan waarbij meerdere vakken aansluiten op het vak literatuur. Ze kiezen een boek met een actueel thema en daar verbinden ze meerdere vakken aan. Hoe dat precies in zijn werk gaat, daarvoor moet je vooral de podcast luisteren.


Luister naar de Podcast met Robert Koobs via:

resource-not-found
Podcast #5: Wiskundig denken - Erik van Haren

In de vijfde aflevering hoor je Erik van Haren, wiskundepsycholoog en docent. De missie van Erik is om wiskundeplezier te verspreiden. Voor hem staat dat voor het gevoel van geluk dat je ervaart wanneer je spelenderwijs en vol vertrouwen, gedreven door nieuwsgierigheid, op zoek gaat naar de waarheid. Het onderwerp van deze aflevering is wiskundig denken. Wat is het? ‘Wiskundig denken is de taal van de natuur’ vertelt Erik. Het leert je je intuïtie op waarde te schatten en je gedachtenimpulsen onder de loep te nemen. Je leert kritisch kijken naar je eigen denkprocessen. Deze podcast is een inspirerend verhaal over hoe je leerlingen je een spiegel voorhouden en je daardoor als docent een ontwikkeling doorloopt. Over durven, doen en begrijpen.


Let op:
Deze podcast is niet alleen geschikt voor wiskundedocenten, maar voor alle docenten die meer uit zichzelf en uit de leerlingen willen halen.

Luister naar de Podcast met Erik van Haren via:

resource-not-found
Podcast #4: Formatief handelen in het voortgezet onderwijs - Hannelore Hemeltjen

In de vierde aflevering luister je naar Hannelore Hemeltjen, aardrijkskundedocent, trainer en consulent op het gebied van onderwijs. Het onderwerp in deze podcast: Hoe kan formatief handelen bijdragen aan goed onderwijs? Hannelore gaat in op vragen als wat is formatief handelen (ook wel formatief evalueren of toetsen genoemd), wat levert het jou en je leerlingen op? Formatief handelen is een effectieve leerstrategie. Het draait om eigenaarschap, betrokkenheid, motivatie en zelfregulatie van je leerlingen.


Hannelore vertelt over hoe je als docent je leerlingen het leerdoel laat behalen zonder dat daarbij leerlingen de motivatie om te leren, verliezen. Dit gaat in kleine stapjes. Een podcast die je niet wil missen!


Luister naar de Podcast met Hannelore Hemeltjen via:


Wil je ook de masterclass formatief handelen met Hannelore terugkijken, dat kan via:

resource-not-found
Podcast #3: Woordenschat efficiënt vergroten - Sebastiaan Dönszelmann


In deze podcast, ‘Tussenuur met Noordhoff’, praat ik, Nanda van Heteren, online met vakexperts, ervaringsdeskundigen en collega’s uit het onderwijs zodat jij op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen! In de derde aflevering is wederom Sebastiaan Dönszelmann te gast. Hij vertelt hoe je de woordenschat van leerlingen efficiënt vergroot. Sebastiaan geeft antwoord op vragen als: Hoe zorg je ervoor dat woorden van het kortetermijngeheugen via het werkgeheugen naar het langetermijngeheugen gaan? Waarom kun je leerlingen beter niet te veel nieuwe woorden aanleren? En waarom is het verstandig om woorden eerst mondeling te leren en dan pas schriftelijk?

Luister naar de Podcast van Sebastiaan Dönszelmann via:

resource-not-found
Podcast #2: Huidige gebeurtenissen duiden met geschiedenis - Tim Huijgen

In de tweede aflevering hoor je Tim Huijgen, hij is vakdidacticus geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. In deze podcast krijg je inzicht in hoe geschiedenisonderwijs helpt om huidige gebeurtenissen te duiden. Leerlingen vragen zich vaak af waarom geschiedenis belangrijk is: ‘Dat is toch geweest en niet relevant voor mijn leven nu?’ Tim vertelt je over de rol van geschiedenis in hedendaagse kwesties en hoe je dit met je leerlingen bespreekt. Daarnaast krijg je praktische tips hoe je discussies op gang brengt met je leerlingen over actuele maatschappelijke kwesties waarbij geschiedenis een grote rol speelt.


Luister naar de Podcast van Tim Huijgen via:

resource-not-found
Podcast #1: Doeltaal-Leertaal - Sebastiaan Dönszelmann

In de eerste aflevering hoor je Sebastiaan Dönszelmann, hij is vakdidacticus moderne vreemde talen en lerarenopleider aan de Vrije Universiteit Amsterdam. In deze podcast krijg je inzicht in wat je nodig hebt voor een effectieve toepassing van Doeltaal-Leertaal. Niet alleen krijg je inzicht in wat het betekent ook krijg je praktische tips over hoe je doeltaal
didactiek goed inzet om leerlingen van alle leerjaren en niveaus verder te helpen.


Luister naar de Podcast van Sebastiaan Dönszelmann via:


Meer weten?

Verdieping diverse onderwijsthema’s

Jouw mening telt!

resource-not-found

Wij willen jou graag verder helpen met inspiratie en verdieping over diverse onderwijsthema’s. Zijn we daarin geslaagd? Help ons deze podcast te verbeteren en geef je mening! De eerste 100 invullers ontvangen een bol.com bon van €5.