Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Aardrijkskunde   buiteNLand     Docent aan het woord... Roy Helmerhorst

Docent aan het woord... Roy Helmerhorst

Roy Helmerhorst, aardrijkskundedocent van het jaar 2021, vooral bekend van zijn filmpjes op social media, deelt vanaf komend schooljaar voor de aardrijkskundemethode buiteNLand samenvattingsvideo’s op zijn sociale media kanalen. Wij spraken Roy hierover.

Docent aan het woord Roy Helmerhorst afbeelding header
resource-not-found
Social media als krachtig platform voor docenten

Aardrijkskunde op social media, hoe ontstaat dat?

Roy is inmiddels ongeveer vijf jaar bezig met het maken en delen van aardrijkskunde gerelateerde filmpjes die hij zelf Aardrijkskunde Kennisclips noemt. Het idee om hiermee te starten had hij al even in zijn hoofd; maar echt in een stroomversnelling kwam het, toen zich een situatie voordeed die maakte dat hij zich gedwongen voelde om er snel mee te starten.

“Het is allemaal ongeveer vijf jaar geleden begonnen. Ik mocht toen lesgeven aan een specifieke 5 vwo-klas, waarin leerlingen zaten die nog helemaal geen aardrijkskunde hadden gehad. Het was voor mij toen een flinke uitdaging om de kennis uit twee jaren in één jaar te stoppen. Om leerlingen toch op een laagdrempelige manier, en vooral op een tijdsonafhankelijke manier van kennis te voorzien, heb ik informatieve filmpjes over verschillende aardrijkskundethema’s opgenomen. Door het thuis kijken van deze filmpjes konden leerlingen vanaf toen ook buiten lesuren aardrijkskundekennis opdoen. En dat was nodig”, aldus Roy.

YouTube, TikTok en Insta

Op YouTube zijn informatieve Kennisclips over bepaalde thema’s te vinden. Roy maakt daarnaast samenvattingsvideo’s van de nieuwste edities van buiteNLand. Die zijn ook op zijn YouTube-kanaal te bekijken. Op TikTok en Instagram deelt Roy voornamelijk filmpjes over grappige situaties in de klas. “Maar als ik een informatieve Kennisclip op YouTube zet, verwijs ik daar natuurlijk wel naar vanuit mijn Instagram-account. Met de content die ik deel op TikTok en Insta, die meestal luchtiger is, laat ik ook aan (beginnende) docenten zien dat het vak van docent superleuk is.”

Waar haal je de meeste voldoening uit bij het maken van jouw video’s?

“Lesgeven vind ik het mooiste om te doen: het écht contact maken met leerlingen. Zeker als ik te horen krijg, of bijvoorbeeld in de comments op mijn posts teruglees, dat ik hen heb mogen inspireren om docent te worden, of op een andere manier een bijdrage heb mogen leveren aan hun leven, dan geeft mij dat enorm veel voldoening!”

Mijn video’s laten ook zien hoe tof het werken in het onderwijs wel is.

resource-not-found
Aan de slag in de klas

Tips voor gebruik van de video’s

  1. Voeg de filmpjes toe aan je studiewijzer en laat leerlingen thuis ter voorbereiding alvast naar de video’s kijken.

  2. Gehoord op de KNAG dag: gebruik de video’s als didactisch middel. Laat leerlingen een Kennisclip bekijken, maar dan zonder geluid. Op deze manier laat je de leerlingen zelf nadenken over welke tekst er te horen zou moeten zijn in het filmpje.

  3. Verdeel de filmpjes in een map of studiewijzer per onderwerp, zodat het duidelijk voor de leerling wordt welk filmpje ze kunnen bekijken per thema.

In de klas gebruik ik zowel de papieren als de digitale atlas. Een perfecte combinatie vind ik dat.

resource-not-found
Je werkt naast buiteNLand ook met De Grote Bosatlas FLEX. Hoe doe je dat?

“De Digitale Bosatlas vind ik heel fijn om te gebruiken. Ik zet hem vaak op groot scherm in de les. Dan laat ik de leerlingen zien hoe ze in de digitale atlas de juiste kaart kunnen vinden.” Volgens Roy werkt de bovenbouw vooral met De Digitale Bosatlas, omdat er steeds meer belang wordt gehecht aan het gebruik van digitale kaarten. En dat vraagt ook nog wel de nodige inzicht.

Toepassingen van De Digitale Bosatlas

Welke toepassingen gebruik je het meest?

“Wat ik het meest gebruik is het tekenen op de kaart. Ik laat leerlingen ook kaartvergelijkingen maken die ze vervolgens in kunnen leveren via Mijn Bosatlas. Zo kan ik goed zien welke vergelijking ze hebben gemaakt. In Bosatlas Online oefenen we vaak de kaartvaardigheden die nodig zijn voor het examen. Hoe vind je de juiste kaart? En hoe gebruik je die vervolgens om een examenvraag goed te beantwoorden? Dat werkt heel goed”, geeft Roy aan.

Roy geeft zijn leerlingen vaak een onderzoeksvraag mee voor na afloop van de les. Een voorbeeld daarvan is het bij elkaar zoeken van alle kaarten die relevante informatie bevatten over een bepaald onderwerp. Door alles digitaal te doen kan Roy vergelijken en beoordelen via Mijn Bosatlas. “Dat vind ik echt een toffe functie,” vertelt Roy. “Eigenlijk kunnen al mijn leerlingen goed overweg met De Digitale Bosatlas.” In de klas gebruikt Roy zowel de papieren als de digitale atlas.

Benieuwd naar de samenvattingsvideo’s van Roy? Ze staan netjes overzichtelijk in playlists en zijn dus makkelijk vindbaar. Bekijk ze hier!