In gesprek met de uitgever van Moderne Wiskunde… Arthur Venhoven

31-03-2020

Moderne Wiskunde is al 50 jaar dé innoverende methode voor wiskunde. Wie zijn de mensen achter deze methode? En ontwikkelt de methode mee met de huidige onderwijsontwikkelingen? We gaan in gesprek met Arthur Venhoven, uitgever Moderne Wiskunde.

“Ik vind wiskunde een heel belangrijk vak, dat wordt vaak onderschat en met name door de leerlingen zelf. Zij weten vaak niet precies waarom ze wiskunde krijgen. Het is aan ons, om uit te leggen waarom ze wiskunde krijgen en wat het hen brengt.

Wat biedt Moderne Wiskunde de docent?
“Bij Moderne Wiskunde staat inzicht, structuur en vernieuwing voorop. Leerlingen kunnen zelf het inzicht en begrip ontwikkelen met theorie en vooral opdrachten. De structuur is daarbij heel belangrijk: iedere les is een paragraaf.”

“Daarnaast richten we ons op dit moment veel op differentiatie. Dit doen we bijvoorbeeld met verschillende leerroutes in de persoonlijke digitale leeromgeving en in het boek. Zodat iedere leerling op zijn/haar eigen niveau de stof doorloopt.

“Ook maakt de digitalisering het makkelijker voor ons om sneller dingen in de methode te herstellen. Op het moment dat wij in de digitale omgeving zien dat leerlingen vastlopen op een bepaald onderdeel, kunnen wij ervoor kiezen om die opdracht op een andere manier aan te bieden. Verder kan de docent fouten melden via de feedbackknop op de pagina. Dat werkt ontzettend goed, want de docent kan zo laagdrempelig fouten doorgeven die wij snel kunnen herstellen.

Hoe ondersteunt de methode de docent?
“Ik vind wiskunde een heel belangrijk vak, dat wordt vaak onderschat en met name door de leerlingen zelf. Zij weten vaak niet precies waarom ze wiskunde krijgen. Het is aan ons, om uit te leggen waarom ze wiskunde krijgen en wat het hen brengt. Docenten zijn hierin leidend, maar wij willen hen hierbij ondersteunen, door de lesstof zo relevant mogelijk te maken. Deze relevantie zit hem bijvoorbeeld in vragen als ‘Waarom heeft een vrachtwagen een dode hoek’?

Hoe probeer je de leerling te betrekken in de ontwikkeling van een nieuwe editie?
“Wanneer ik naar scholen ga om in gesprek te gaan met docenten, wil ik ook graag lessen bijwonen. Dan ga ik achterin de klas zitten om te kijken wat er gebeurt. Zo achterin de klas kan ik rustig observeren en soms loop ik even langs om vragen te stellen over een bepaalde opdracht. Uit deze schoolbezoeken halen we veel informatie. Dat vind ik heel belangrijk om te doen en daar maak ik veel tijd voor vrij”.

Waarom kiezen docenten voor Moderne Wiskunde?
“Wat ik vaak hoor van docenten is dat ze voor Moderne Wiskunde kiezen, omdat ze willen dat hun leerlingen zelf inzicht en begrip ontwikkelen. Daarnaast vinden ze de structuur van de methode erg prettig. Ook proberen we docenten zo veel mogelijk te ontzorgen met onze methode, we proberen hen te ondersteunen in zowel de voorbereiding, de lespraktijk en de evaluatie”.

Vanaf komend schooljaar is de nieuwe editie voor de Tweede Fase beschikbaar voor Moderne Wiskunde, wat is de belangrijkste reden voor docenten om over te gaan op deze nieuwe editie?
“Deze nieuwe editie biedt een volledig nieuw digitaal platform, waarin we net als in de lesboeken, werken met leerroutes en leerdoelen. Dit is hetzelfde platform als dat we in de onderbouw gebruiken, dat is voor de leerling ook prettig en herkenbaar. Op deze manier gebruiken ze van leerjaar 1 t/m 6 hetzelfde platform. Daarnaast biedt de editie een nieuw statistiekprogramma, deze is volledig geïntegreerd in de nieuwe methode. Dat is een belangrijke vernieuwing”.


Over Arthur Venhoven

Arthur is sinds 2013 werkzaam bij Noordhoff. Hij is ooit begonnen als stagiair, heeft als projectleider gewerkt, is een tijdje accountmanager geweest, vervolgens uitgever voor mens & maatschappij vakken en sinds april 2019 uitgever Moderne Wiskunde.

Lees meer informatie over de methode Moderne Wiskunde en vraag een gratis beoordelingspakket aan.