Noordhoff.nl   Basisonderwijs     Junior Cloud: Updates

Ontwikkelingen Junior Cloud

Een verbeterde online leeromgeving voor jou en je leerlingen

JrC header vernieuwingen
resource-not-found
We zijn blij met alle feedback die we van jullie ontvingen en hebben hier hard aan gewerkt

Om jou en je leerlingen te voorzien van een optimale online leeromgeving, werken we hard aan het verbeteren van Junior Cloud. Op deze pagina vind je alle verbeteringen die we live hebben gezet.

Ben je op zoek naar informatie over het gebruik van Junior Cloud, klik dan hier.

Dashboarding: duidelijker inzicht in resultaten, analyse-mogelijkheden op leerdoel en op blokniveau

resource-not-found
Totaalanalyse domeinen

Vanaf nu is er een totaalanalyse beschikbaar die de ontwikkeling en groei van de leerlingen binnen de domeinen gedurende het gehele schooljaar weergeeft. Met dit nieuwe dashboard krijg je als leerkracht inzicht in de totale groei en ontwikkeling van de leerlingen binnen de domeinen. Je ziet hierdoor beter welke leerlingen gericht aandacht nodig hebben en welke leerlingen wat meer uitdaging aankunnen. De analyse wordt gedaan op basis van de opdrachten uit de (summatieve) toetsen.

(Gewijzigd op 1 april 2024)

resource-not-found
Sneller resultaten invoeren

Goed nieuws: de verwerking tijdens de toetsinvoer is aanzienlijk versneld. Het handmatig invoeren van papieren toetsresultaten gaat nu een stuk sneller. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Verwijderen resultaten digitale lessen en toetsen

Leerkrachten kunnen resultaten van een digitale les en of toets eenvoudig verwijderen, zodat de leerling de les of toets met een schone lei kan beginnen. Je hoeft de les of toets niet meer in z’n geheel te verwijderen of opnieuw in te plannen. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Weergave resultaten van niet-beoordeelbare opdrachten

De resultaten van opdrachten waarvoor leerlingen geen score ontvangen, worden in het dashboard weergegeven met een vinkje. Het gaat hier om opdrachten die leerlingen volbrengen door ‘Ik heb dit gedaanaan te klikken. Omdat het hierbij gaat om 0-score-opdrachten, telt de score niet mee in de eindscore voor de les. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Klimroutes op basis van domeinen voor Getal & Ruimte Junior

Bij Getal & Ruimte Junior wordt de differentiatie gebaseerd op de score per domein. Scoort iemand bijvoorbeeld hoog op het domein ‘Getallen’, dan kan de leerling de lessen in een hogere klimroute maken. Wanneer dezelfde leerling moeite met het domein ‘Metenheeft, kun je besluiten om lessen in een lagere klimroute te plaatsen. De totaalscores van de domeinen worden nu als uitgangspunt genomen. Na het afronden van een les, krijgt de leerkracht op basis van scores van de leerlingen aanbevelingen voor het wijzigen van de klimroute. Dit gebeurt onder ‘Analyse per leerling’.

Let op: Bij het uitvoeren van de release op 21 december, worden alle leerlingen voor alle domeinen in klimroute 2 gezet. De leerkracht zal zelf moeten bepalen of hij/zij hierin iets wil aanpassen (= leerlingen verplaatsen naar klimroute 1 of 3). Pas nadat de leerlingen een eerste les hebben afgerond, verschijnt het eerste differentiatie-advies bij Analyse.

(Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Totaaloverzicht toetsresultaten per jaargroep

Een veelgehoorde wens van leerkrachten is nu beschikbaar: een totaaloverzicht van de toetsresultaten per jaargroep. In dit overzicht zie je in een oogopslag de resultaten van de summatieve toetsen van alle leerlingen. Bovendien bevat dit dashboard een overzicht van de scores op de verschillende domeinen. Het dashboard is vanaf nu te vinden bij de lesmethode op het niveau van de groep, onder het tabblad 'Resultaten'.

(Gewijzigd op 4 november)

resource-not-found
Analyse per blok

Het dashboard per blok is uitgebreid met de tab 'Analyse'. Je kunt op dit tabblad analyseren in hoeverre de doelen in dit blok beheerst worden door de groep of door een leerling.
(Gewijzigd op 23 augustus)

resource-not-found
Verbeterd resultatendashboard: aantal pogingen

Onder ‘Resultaten’ is nu te zien of een leerling meerdere pogingen heeft gebruikt om een opdracht te beantwoorden. Er wordt dan een icoon van een ronddraaiende pijl weergegeven boven de desbetreffende opdracht. Opdrachten die niet meerdere pogingen nodig hadden krijgen geen icoon.
(Gewijzigd op 23 augustus)

resource-not-found
Analyse op leerdoel

Ook op de analyse-pagina zie je de leerdoelen terug. 

  • Je ziet hier eerst voor de hele groep de volledige analyse. Dit dashboard is er ook per groep én per leerling.

  • Linksboven staat de status van de les: welke leerlingen zijn klaar, wie zijn ermee bezig en wie zijn nog niet begonnen.

  • Als de score van leerlingen >85% of <50% is, adviseert Junior Cloud om de leerling in een andere klimroute te plaatsen. Je bepaalt zelf of je dat advies overneemt.

  • Onderaan staat welke opgaven goed gingen en welke beter kunnen.
    (Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Resultaten op leerdoelen

Op het resultatendashboard staan de resultaten per vraag. Een weergave van de resultaten per leerdoel is nieuw. Je ziet hier de leerdoelen die voorkomen in de les en de score per leerling per leerdoel. Rechtsboven de tabel is er een tijdsstempel toegevoegd. Ook zie je wanneer het resultatendashboard voor het laatst is bijgewerkt met leerlingresultaten.
(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Resultaten per blok zichtbaar

Een nieuw resultatendashboard voor een heel blok is nu beschikbaar. Voorheen was dit alleen per les beschikbaar. Alle scores van leerlingen en alle lessen, toetsen en extra oefeningen zijn hier zichtbaar.
(Gewijzigd op 31 juli)

Leerkrachtomgeving: verbeterde werking van het bordboek

resource-not-found
Bordboeken en kladblok vernieuwd

Er is voor alle lesmethoden in Junior Cloud een nieuwe versie van de bordboeken. Door deze update laden de bordboeken sneller en zijn eerdere storingen bij het maken van aantekeningen verleden tijd. Bovendien is het Kladblok vanaf nu gekoppeld aan de les, zodat je tijdens het maken van aantekeningen niet langer het overzicht verliest. Deze verschijnt nu als split-screen naast het bordboek of naast de digitale les. Het formaat van het kladblok pas je zelf aan, zodat je snel en overzichtelijk aantekeningen kunt toevoegen. Bovendien blijft het mogelijk om direct in het bordboek zelf aantekeningen te noteren. Bij het sluiten van een les, worden vanaf nu de aantekeningen van het Kladblok opgeslagen bij de les. (Gewijzigd op 4 april 2024)

resource-not-found
Laat ook oude secties zien bij het tonen van antwoorden per sectie

Je kunt nu in het bordboek ‘Antwoorden per sectie tonen’ zonder dat de antwoorden van de vorige sectie verdwijnen. Wanneer je de antwoorden per sectie toont, blijven je vorige geselecteerde antwoorden zichtbaar op het scherm. Zo kun jij geleidelijk de juiste antwoorden laten zien en kunnen jouw leerlingen de les nog beter volgen.
(Gewijzigd op 24 oktober)

resource-not-found
Verbeterd fullscreen-beeld voor resultaten

Ook op het resultatendashboard is het fullscreen-beeld verbeterd en overzichtelijker gemaakt. Zo kan de linkerbalk worden ingeklapt. Daarnaast is er de mogelijkheid om de tabel nog schermvullender te maken. De paarse balk verdwijnt in dit geval.
(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Knoppen die bij elkaar horen, staan bij elkaar

Er is meer ruimte gemaakt voor het bordboek.

  • Links staan de paginanummers, in plaats van de plaatjes van de pagina's.

  • Onder het bordboek kun je bladeren en inzoomen op een opgave.

  • Alles voor op het digibord staat bij elkaar.

  • Makkelijk toegang tot video- en audiobestanden.

  • Onderaan kun je snel wisselen tussen het bordboek en de digitale les.

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Verbeterd fullscreen-beeld

Het fullscreen-beeld is verbeterd en overzichtelijker geworden. Je maakt gebruikt van dezelfde fullscreen-knop als voorheen. De linkerbalk verdwijnt. Bij het fullscreen-beeld staan dezelfde tools als in de normale weergave; het ronde object dat er voorheen stond is verdwenen.

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Meer plek voor de handleiding

Vanaf nu kun je handleidingen zo breed of smal in beeld zetten als je zelf wilt. Dat doe je door te slepen.

(Gewijzigd op 31 juli)

Met minder kliks naar de juiste les: sneller en makkelijker plannen

resource-not-found
Eenvoudiger plannen en herplannen

In het startscherm staan de geplande lessen en toetsen voor vandaag voortaan bovenaan. Daaronder zijn de eerder geplande en gestarte lessen zichtbaar die nog niet afgerond zijn. Hierbij wordt vermeld tot wanneer deze lessen nog beschikbaar zijn.

Daarnaast is het opnieuw plannen of herplannen van een les of toets verbeterd. Bij het herplannen van een les of toets worden gemaakte opdrachten niet meer verwijderd. Voortaan staat het selectievakje ‘Zet de les/toets klaar voor alle leerlingen’ niet langer standaard geselecteerd. Bovendien verschijnt er een waarschuwing wanneer een leerkracht dit vakje selecteert. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Maak sneller een planning

Het maken van een planning is nu een stuk eenvoudiger:

  • Je kiest zelf een datum.

  • De les staat standaard op 'plannen voor leerlingen'. Je kunt de les ook alleen voor jezelf plannen.

  • De les staat standaard voor de hele klas ingepland. Je kunt de les ook plannen voor een selectie leerlingen.

  • Lessen staan standaard op 'ontgrendeld'. Toetsen staan standaard op 'vergrendeld’; die ontgrendel je op het moment dat leerlingen de toets mogen starten.

  • Je ziet welke extra oefeningen gekoppeld zijn aan de les en welke klaargezet worden.

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Plan voor leerlingen of voor jezelf

Je kunt nu ook lessen inplannen voor jezelf. Voorheen kon dat alleen door de les ook voor leerlingen te plannen, vanaf nu is er een aparte optie voor leerkrachten. Werk je niet digitaal in de klas, maar plan je toch graag lessen voor jezelf? Dan is dit vooral handig!

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Bepaal zelf de einddatum van je planning

Het was eerder niet mogelijk om zelf de einddatum van je planning te bepalen. Vanaf nu is dat wel mogelijk. Superhandig!

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Alternatief voor plannen: start een week/blok

Voor leerkrachten die niet per les willen plannen maar wel leerlingen toegang willen geven tot een week of blok is er een nieuwe optie. Met de knop ‘Start week’ (of blok) zorg je ervoor dat alle lessen en extra oefeningen vanuit het startscherm van de leerling te vinden zijn. Start je een nieuwe week of een nieuw blok, dan vervangt die de week of het blok dat tot dan toe op de startpagina van de leerling te vinden was. Toetsen worden niet vrijgegeven.

(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Flexibel plannen: een les is nu te vergrendelen

Bij het plannen van een les krijg je in het pop-up-scherm een extra optie waar je kan aangeven of je een les wilt vergrendelen. Lessen en extra oefenen zijn standaard ontgrendeld, toetsen zijn standaard vergrendeld.

Er zijn twee manieren om een les of extra oefenen te vergrendelen of te ontgrendelen voor de leerlingen als dit is gepland.

  • Via het lesoverzicht. Boven ‘over de les’ is een slot icoon weergegeven. Door hierop te klikken veranderen de settingen. Dit wordt automatisch gesynchroniseerd met de leerlingomgeving.

  • Via de startpagina. Onder de ‘planning’ komt hetzelfde slot icoon te staan.
    Een vergrendelde les wordt in de leerlingomgeving onder ‘mijn dag’ als gesloten weergegeven.

    (Gewijzigd op 31 juli)

Leerlingomgeving: overzichtelijke nieuwe indeling in Mijn dag, Mijn lessen en Mijn taken

resource-not-found
Extra oefenen op maat

Je kunt vanaf nu ‘extra oefenen op maat’. De oefeningen worden nu klaargezet wanneer een leerling minder dan 80 procent van de vragen juist beantwoordt. Via een meldingsbadge op ‘Mijn Taken’ wordt de leerling geattendeerd en het extra materiaal is voor de duur van 7 dagen beschikbaar. Als leerkracht zie je vanuit ‘Analyse’ bij de les voor welke leerlingen extra oefenen is klaargezet. Het extra oefenen op maat werkt zowel voor geplande lessen als voor de lessen die via 'start blok/start week starten' zijn vrijgegeven. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Luchtballonreis

Dit jaar is er één nieuwe reis in de leerlingomgeving, namelijk de luchtballonreis. We zorgen ervoor dat alle jaargroepen een nieuwe reis te zien krijgen. De verdeling is:

  • Groep 1, 2, 4: bootreis

  • Groep 3, 5, 8: treinreis

  • Groep 6 en 7: luchtballonreis
    (Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Mijn dag

Op deze pagina zie je het scherm dat de leerling ziet met de geplande lessen, toetsen en extra oefeningen. Aan de bovenkant van het scherm staan de geplande lessen, toetsen en extra oefeningen met vandaag als startdatum. Aan de onderkant van het scherm staan de geplande lessen, toetsen en extra oefeningen die nog niet zijn afgerond, maar waarvan de planning nog loopt. Aan het cijfer ziet de leerling hoe lang hij/zij nog heeft om de les, toets of extra oefening te maken.
(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Mijn lessen

Hier ziet de leerling de weken of blokken die je klaar hebt gezet voor de leerling. Dat is er maximaal eentje per vak. Zet je een nieuwe week of een nieuw blok klaar, dan zien leerlingen hier alleen de laatst klaargezette week of blok.

Bovenaan staat ‘Of ga naar een andere les’. Dat is de vrije navigatie waar leerlingen al het extra oefenmateriaal en alle lessen vinden. Extra oefeningen kunnen leerlingen altijd maken; de lessen alleen als die zijn gestart of gepland.
(Gewijzigd op 31 juli)

resource-not-found
Mijn taken

Hier zien leerlingen hun taken. Bij de start van het schooljaar staan hier extra oefeningen die zijn gekoppeld aan geplande lessen. In de loop van het schooljaar komen hier extra oefeningen bij die geadviseerd worden wanneer een leerling een lage score op een leerdoel heeft behaald.
(Gewijzigd op 31 juli)

Navigatie en tools

resource-not-found
Vanuit het bordboek naar een andere les

Er is een menustructuur toegevoegd waarmee je binnen het bordboek snel en eenvoudig naar een andere les navigeert. Je hoeft het bordboek niet meer te sluiten en terug te keren naar het hoofdmenu. (Gewijzigd op 21 december)

resource-not-found
Nieuwe tool: de getallenlijn

Bij het gebruik van de getallenlijn heb je verschillende mogelijkheden:
• Het aanpassen van het bereik van de getallenlijn;
• Het tonen van geen, enkele of alle cijfers op de lijn;
• Positieve en negatieve getallen;
• Met de pijltjes kun je navigeren op de getallenlijn;
• Je kunt schrijven bij de getallenlijn, met verschillende kleuren en pendiktes.
(Gewijzigd op 23 augustus)

resource-not-found
Duidelijkere knoppen door Nederlandse tekst

Engelse woorden in de knoppen (bijvoorbeeld Next lesson) zijn vervangen door Nederlandse woorden. Goed om te weten: het Whiteboard (notepad) heet nu Kladblok. (Gewijzigd op 11 augustus)

resource-not-found

Op de hoogte blijven?

We blijven Junior Cloud doorontwikkelen zodat de online leeromgeving bij elke stap nog beter aansluit op wat jij en je leerlingen nodig hebben. Nieuwsgierig naar alle ontwikkelingen met betrekking tot Junior Cloud? Houd dan deze pagina in de gaten. Hier vind je de laatste informatie.

Klantenservice

Kunnen we je helpen?

resource-not-found

Klantenservice

✆ (088) 522 6888

Bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Klantenservice