Eindredacteur aan het woord: Henk Botter
Fulltime auteur en eindredacteur ICT bij Noordhoff.

Henk Botter werkt zijn hele leven al in het onderwijs. Nu is hij fulltime auteur en eindredacteur ICT bij Noordhoff. De afgelopen twee jaar werkte hij samen met collega’s hard aan de ontwikkeling van de nieuwe 4e editie van Plein M. ‘Omdat we vaker updates maken, is de stof actueler en kwalitatief beter dan in de 3e editie.’
Het leukste van zijn werk als auteur bij Noordhoff vindt hij het zoeken naar geschikte, beeldende foto’s bij een onderwerp. ‘Veel vmbo-leerlingen zijn heel visueel ingesteld,’ licht Henk Botter toe. ‘Ik zoek op allerlei databanken naar foto’s die het verhaal echt goed vertellen. Pas dan begin ik met het schrijven van de tekst.’
Bouwplan
Henk werkte bijna veertig jaar als docent in het onderwijs. Jarenlang doceerde hij Mens en Maatschappij en was hij werkzaam als ICT-coördinator. Allemaal ervaring die hem in zijn huidige baan goed van pas komt. De afgelopen twee jaar werkten Henk en zijn collega’s hard aan de ontwikkeling van de 4e editie van Plein M. Hoe gaat zo’n proces in zijn werk? Allereerst maakt Henk met twee of drie collega’s een bouwplan waarin de leerdoelen worden bepaald en de hoofdstukken in paragrafen verdeeld. De conceptversie daarvan wordt voorgelegd aan de docenten die met Plein M gaan werken. ‘Dan mogen ze schieten,’ licht hij
toe. ‘Wat is goed? En wat kan beter?’ Daarna gaan diverse auteurs, waaronder Henk zelf, aan de slag met het schrijven van de tekst en het bedenken van opgaven.
Aansluiten bij actualiteit
In deze 4e editie was het doel onder meer om de inhoud beter te laten aansluiten op de actualiteit. ‘Voor aardrijkskunde hebben we bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan thema’s als duurzaamheid, klimaatverandering, globalisering en migratie,’ vertelt Henk. ‘Bij geschiedenis hebben we onder meer enkele termen aangepast die je vandaag de dag liever niet meer gebruikt. Zo hebben we het nu over ‘slaafgemaakten’ in plaats van slaven.
Ook zijn er nieuwe personen opgenomen in de Canon van Nederland, zoals Anton de Kom. De volledige Canon van Nederland is terug te vinden in de 4e editie.’
Realiseren animaties
Zijn alle stukken klaar, dan geven de auteurs feedback op elkaars werk. Zijn er goede bronnen gebruikt? Sluiten de verschillende stukken tekst goed op elkaar aan? Als ICT-eindredacteur bekijkt Henk, onder andere, hoe de voorstellen voor animaties gerealiseerd moeten worden. ‘Het hoofdstuk over stoommachines begint bijvoorbeeld met een tijdbalk die van 1800 tot 1900 loopt,’ vertelt Henk. ‘Voor de online versie van Plein M hebben we voor een animatievorm gekozen waarbij een aantal onderdelen op de tijdbalk wordt uitgelicht. Bij elk onderdeel is een audiofragment te horen waarvoor de auteur een tekst heeft geschreven. Het is onder meer mijn werk om de tekst inhoudelijk te controleren.’ Ook de animaties die het productiebedrijf vervolgens maakt, neemt Henk kritisch onder de loep. Hij gaat na of de ingesproken teksten kloppen. Worden de plaatsnamen wel correct ingesproken? Zitten er geen kromme zinnen in? Zit de goede kaart in de tijdbalk? ‘Meestal gaat zo’n animatie een paar keer heen en weer voordat alles correct is,'
Vaker updates
Nieuw aan de 4e editie van Plein M is verder dat de online versie vaker geüpdatet zal worden. Veranderen er bijvoorbeeld essentiële zaken op het gebied van migratie, dan wordt een en ander geactualiseerd. Henk Botter: ‘Dat geldt ook voor kaarten en grafieken. Op die manier bieden we kwalitatief betere en actuelere lesstof dan in de 3e editie. Wel moeten we er voor zorgen dat de opdrachten in de papieren editie nog te maken zijn. Daarom zullen we nooit een heel hoofdstuk omgooien.
Wil je meer weten over Plein M?
Vraag het je accountmanager. We nemen snel contact je op!
Als je nog niet met de nieuwe editie van Plein M werkt, vraag dan een gratis beoordelingspakket aan.