Docent aan het woord... David le Clercq - Helen Parkhurst in Almere

27-01-2020

Op daltonschool Helen Parkhurst in Almere werkt vrijwel de hele sectie geschiedenis met Geschiedeniswerkplaats. Docent David le Clercq is erg enthousiast over de analysemogelijkheden van de digitale methode. We gaan met hem in gesprek.

‘Ik kan de leerlingen veel meer op maat bedienen.’

Als kind las David le Clercq al voor zijn lol geschiedenisboeken en wilde hij archeoloog worden. Toch koos hij niet bewust voor het vak van geschiedenisdocent. ‘Ik ben er min of meer ingerold,’ vertelt hij. ‘Toen ik aan de lerarenopleiding geschiedenis studeerde, bleek ik het lesgeven ontzettend leuk te vinden. De levendige energie van kinderen voedt mij. Sommige mensen denken dat voor de klas staan veel van je vergt. Maar zo ervaar ik dat absoluut niet.’

Hoe gebruiken jullie Geschiedeniswerkplaats op school?
‘Ik geef les aan de eerste en tweede klassen van de havo en het technasium. We hebben met de hele onderbouwsectie geschiedenis voor digitaal onderwijs gekozen omdat het veel meer mogelijkheden biedt. Online kunnen leerlingen bijvoorbeeld veel meer afbeeldingen en filmpjes bekijken dan in een boek. Ook kunnen ze makkelijker op onderzoek gaan en opdrachten doen waar je weer op kunt doorklikken.’

Welk onderdeel vind jij het prettigst aan de digitale leeromgeving?
‘Wij werken nu acht jaar met Geschiedeniswerkplaats. In de 3e editie zijn onder andere de analysemogelijkheden uitgebreid. Dat geeft mij de mogelijkheid om leerlingen meer op maat te bedienen. Je kunt bijvoorbeeld zowel op individueel als op klassenniveau zien hoe het gaat. Als veel leerlingen in de klas moeite hebben met bepaalde vragen in de oefentoetsen, weet ik dat ik meer aandacht aan dat onderwerp of de vraagvorm moet besteden. Op individueel niveau kan ik zien waar kinderen uitvallen. En als ze heel goed door de stof gaan, kan ik ze verdiepende lesstof aanbieden. Dit soort analyses kun je bijna niet maken als je alleen vanuit een papieren versie werkt. Dan zou ik van iedere leerling uitgebreide excelbestanden moeten aanleggen. En dat is qua tijd niet te doen.’

David le Clercq over Geschiedeniswerkplaats: 
‘Leerlingen vinden het fijn dat ze meteen feedback krijgen.’

Wat vinden de leerlingen van Geschiedeniswerkplaats?
‘Ik merk dat ze het vooral leuk vinden om de trainingsprogramma’s en de oefentoetsen te doen. Ook vinden ze het fijn dat ze meteen hun scores kunnen zien en direct feedback krijgen op de antwoorden. Uit de literatuur blijkt ook dat het het leerproces ten goede komt als je direct ziet wat je goed en fout doet en daar feedback op krijgt. Leerlingen bekijken dan ook hoe ze hun score kunnen verhogen. Maar het is niet zo dat ze super enthousiast zijn omdat de vragen digitaal worden gesteld. Dat is bij andere vakken ook zo. En het blijven gewone leerlingen met een gezonde tegenzin als het om schoolwerk gaat.’b

Heb je tips voor andere geschiedenisdocenten?
‘Begin niet zomaar met digitaal werken. Heb een plan, weet waarom je ermee begint. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat je meer zicht wilt hebben op de individuele prestaties van leerlingen. En bedenk dan ook wat je daarmee kan doen als je dat weet. Verder is het belangrijk dat je als hele sectie overstapt naar digitaal onderwijs. Dan kun je elkaar helpen bij het omgaan met de methode en het handelen in de klas. Ik denk dat je alleen gezamenlijk een beter niveau kunt bereiken.’

 

Lees hier meer informatie over de methode Geschiedeniswerkplaats of vraag een gratis beoordelingspakket aan.