Ik wil graag meer weten over KTI toetstaxanomie, kan je me hier meer over vertellen?

Wat is KTI?
Vanaf schooljaar 2020/2021 gebruikt Noordhoff voortgezet onderwijs een nieuwe toetstaxonomie: KTI. De letters K, T en I staan voor KennisToepassing en Inzicht.

  • Kennis: Geleerde kennis reproduceren door feiten, termen, basisbegrippen en antwoorden te herinneren. Hierbij speelt het daadwerkelijke begrip geen rol. Kernwoord: “weten”;
  • Toepassen: Kennis in de praktijk brengen door feiten, technieken en regels te gebruiken. Leerlingen laten zien dat ze de stof begrijpen door iets uit te leggen of uit te voeren. Kernwoorden: “kunnen” en “doen”;
  • Inzicht: Kennis en begrip combineren ten behoeve van een analyse, evaluatie of creatie. Om dit te kunnen volbrengen moet de leerling verschillende aspecten/stappen met elkaar kunnen combineren en de stof zich eigen hebben gemaakt. De leerling werkt zelfstandig. Kernwoorden: “inzicht” en “combineren”.

Waarom KTI?
KTI onderscheidt zich van andere gangbare toetstaxonomieën door een simpele driedeling. Cognitieve categorieën zijn teruggebracht tot de essentie, wat zorgt voor eenvoud, flexibiliteit en brede inzetbaarheid.

  • Eenvoud: de driedeling is makkelijk uit te leggen. Daarom kunnen zowel docenten als leerlingen KTI efficiënt gebruiken en wordt KTI een handig hulpmiddel voor het evaluatie- én het leerproces;
  • Flexibiliteit: de drie cognitieve categorieën KennisToepassing en Inzicht kun je flexibel combineren en naar eigen inzicht doelgericht inzetten bij toetsen, nabesprekingen en advies. Met behulp van KTI houd je daarom gemakkelijk eigenaarschap over het evaluatieproces;
  • Breed inzetbaar: de eenvoud en flexibiliteit van KTI zorgen ervoor dat je de toetstaxonomie zinvol toepast bij alle vakken in het voortgezet onderwijs. Leerlingen gebruiken KTI voor meerdere vakken en kunnen zo vakoverstijgende verbanden in hun leerproces ontdekken.

Wat kun jij met KTI?
Met KTI doorgrond je snel de opbouw van een toets. Zo zie je meteen of de kant-en-klare toets past bij jouw doelen of dat je nog iets aan moet passen. Of maak je liever je eigen toets? Met KTI stel je eenvoudig een toets samen die voldoet aan jouw doel. Bijvoorbeeld een korte kennistest of een evenwichtige hoofdstuktoets.

KTI geeft je inzicht in de voortgang van je leerlingen op cognitief niveau. Ontwikkelpunten van een leerling worden meteen inzichtelijk en je geeft eenvoudig persoonlijk studieadvies. De nabespreking wordt efficiënter, omdat jij én je leerlingen met KTI weten waar het over gaat.

Wat kunnen leerlingen met KTI?
De eenvoudige driedeling van KTI is makkelijk uit te leggen. Leerlingen kunnen KTI gebruiken als hulpmiddel in hun leerproces. Na iedere toets zien ze direct wat al goed gaat én waar ze nog aan moeten werken. Zo kunnen ze gericht oefenen voor een volgende toets.

Laat je leerlingen kennismaken met de toetstaxonomie in de Slimme Start in de digitale leeromgeving. Hier kijken ze eerst de uitlegvideo daarna kunnen ze zelfstandig aan de slag met de leermodule over KTI.

Kan ik met RTTI-toetsen blijven werken?
In de meeste gevallen niet, omdat het materiaal verouderd is. Bij alle edities van 2017 of later vind je per begin schooljaar '20/'21 uitsluitend nieuwe KTI-toetsen in het docentenmateriaal. 

Gerelateerde artikelen

Hoe koppel ik mijn Noordhoff docentaccount aan de Elektronische Leeromgeving (ELO)?Kan ik lesmateriaal delen via Teams of Google Classroom?Kan ik als docent in het voortgezet onderwijs zelf een leerroute maken?Kan een leerling in het voortgezet onderwijs zelf een leerroute kiezen?Kan ik een voor het voortgezet onderwijs gemaakte planning delen met collega's?Hoe maak ik een planning in het voortgezet onderwijs?Kan ik bij diagnostische toeten de opdrachten aan of uit zetten?