Noordhoff.nl   Voortgezet onderwijs   Duits     TrabiTour FLEX FAQ onderbouw

Werken met FLEX

Veelgestelde vragen TrabiTour editie 4.1 onderbouw leerjaar 1 en 2 FLEX  

Ik werk met FLEX. Wat betekent de nieuwe release van TrabiTour editie 4.1 leerjaar 1 en 2 voor mij als we volgend jaar met de huidige methode FLEX blijven werken?
Blijf je volgend jaar met je huidige methode TrabiTour werken en vindt er een nieuwe release plaats? Dan werk je volgend schooljaar automatisch met het nieuwste lesmateriaal (boek en online).

Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de nieuwe release?
In de nieuwste release hebben we de lesstof aangepast op basis van de nieuwste inzichten en feedback van docenten. Hieronder vind je de belangrijkste verbeteringen.

De verbeteringen op een rij voor de onderbouw:

  • Geactualiseerde bronnen: lees-, luister- of kijkbronnen die minder actueel waren of bronnen waaruit bleek dat ze niet geschikt waren voor het desbetreffende niveau zijn vervangen of aangepast.

  • Opdrachtinstructies en uitleg vereenvoudigd in de onderbouw: we kregen veel feedback dat de instructies te moeilijk waren voor de leerlingen, daarom hebben we ‘Los geht’s’ toegevoegd waarmee de leerlingen snel alle belangrijke instructies onder de knieën krijgen! Deze woorden zijn ook vetgedrukt in de instructies. Zo weet de leerling direct welke zinnen voor hem van belang zijn om de opdracht te kunnen maken.

  • Übung macht den Meister: In deze paragraaf is er nog meer materiaal om te oefenen met grammatica en woordenschat in de onderbouw. Ook dit is een wens vanuit jullie! In elk hoofdstuk kan de leerling – mits nodig – nog een keer met grammatica en woordenschat oefenen, want: Übung macht den Meister!

  • Aandacht voor formatief handelen: De leerling steeds meer aan het stuur van zijn eigen leerproces – om dit te bereiken hebben we eerste stappen gezet: deelopdrachten om terug te kijken op de gebruikte strategie bij Lesen en Hören maar ook bij Sprechen en Schreiben om te kijken of de opdracht volgens de succescriteria is gemakt. En bij de succescriteria in de feedbackformulieren is waar mogelijk aangegeven waar de leerling nog een keer met de succescriteria aan de slag kan – mits het minder goed ging.

  • Receptieve en productieve woordenlijst: Vanaf leerjaar 3 zijn de woordenlijsten in de Lernecke gesplitst in receptief en productief. Zo is het haalbaarder voor de leerlingen om de woorden te leren – want elke woord dat een leerling productief moet leren kost meer tijd.

Wat moet ik doen om dit schooljaar goed te kunnen werken met de nieuwe release van TrabiTour?

De leerlingen ontvangen automatisch het nieuwe lesmateriaal. Je kunt als docent een gebruikersexemplaar bestellen in onze webshop zodra deze beschikbaar is.


Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice.