Skip to Content
 

Docent aan het woord... Henrike Deisz van het Beatrix College in Tilburg

Graag willen we de ervaringen van docenten die werken met buiteNLand met u delen. In deze aflevering is het de beurt aan docent Henrike Deisz van het Beatrix College in Tilburg. 

‘In de digitale leeromgeving zie ik precies wat leerlingen al beheersen en wat nog niet’

Henrike Deisz geeft aardrijkskunde op het Beatrix College in Tilburg aan de bovenbouw havo en vwo. Ze gebruikt de methode buiteNLand (2e editie).
‘Leerlingen vinden het fijn om met het digitaal lesmateriaal van buiteNLand te werken. Ze zijn het gewend om de lesstof digitaal te bestuderen. Ze kunnen werken waar ze willen en meteen illustrerende filmpjes bekijken. En wie liever het boek gebruikt, geef ik ook die ruimte. Zelf heb ik alle boeken op mijn iPad staan - heel handig. Digitaal materiaal kan zo makkelijk aan de actualiteit worden aangepast. Dat vind ik een groot voordeel. In het boek staat bijvoorbeeld niet dat het nu minder goed gaat met China; Het boek is statischer.’

Makkelijk differentiëren

‘Mijn leerlingen hebben drie uur aardrijkskunde per week. Eén uur daarvan is een college-uur. De andere uren zijn vrije werkuren. Leerlingen mogen dan zelf kiezen wat ze doen aan mijn vak, bijvoorbeeld aan de digitale opdrachten werken of de PowerPoints nog eens bekijken.’

In de digitale leeromgeving zie ik precies wat leerlingen al gedaan hebben en wat nog niet. De boxen laten zien wat ze wel en nog niet beheersen. Op basis daarvan kan ik differentiëren tijdens de twee vrije uren en kan ik leerlingen beter begeleiden bij specifieke hulpvragen.’

Alles in de ELO

‘Ik zet alles voor hen klaar in de ELO. Mocht ik uitvallen, dan kunnen leerlingen zonder mij  of met een invaller zo aan de slag. Ook het nakijkboekje staat in de ELO, zodat ze zelf de opdrachten kunnen nakijken. Ik controleer hun huiswerk niet op de conventionele manier, maar kijk waar ze nog moeite mee hebben, zodat ik weet wie nog extra uitleg nodig heeft.

Sommige leerlingen maken op basis van de hoofdvraag een samenvatting van een hoofdstuk. Verder maken ze de Boxen – dat zijn digitale opdrachten. Dan heb je nog in bijna elk hoofdstuk Hap uit de kaart. Dat is een paragraaf waar ze, dat wat ze geleerd hebben, toepassen.
Zelf kijk ik regelmatig in de Community of er materiaal in zit dat ik kan gebruiken bij de lessen. Verder put ik onder andere uit communities , LinkedIn, Twitter , iTunes U, documentaires en YouTube.’

Een échte doorlopende leerlijn

‘Het zou een goede stap zijn als al onze leerlingen  zouden kunnen beschikken over een iPad of tablet. Op onze school werken we met laptopkarren. Ook zou ik naar een andere inrichting van onderwijs willen. Als het aan mij ligt is er in 2020 écht een doorlopende leerlijn en kun je voor het ene vak al examen doen, terwijl je voor het andere vak nog een jaar de tijd neemt. In mijn visie zou het klassensysteem worden ingeruild voor een systeem waar leerlingen in hun eigen tempo leren, keuzes mogen maken op basis van hun interesse en zich per vak individueel ontwikkelen. Leerlagen in leeftijd verdwijnen en maken plaats voor leerlagen naar inzicht en competenties. Elke leerlingen kan zich dan per vak voor colleges inschrijven. Het zou fantastisch zijn wanneer een leerling van 13 die de competenties en interesse heeft, het vak aardrijkskunde kan volgen op bijvoorbeeld 5 vwo-niveau. Het is jammer dat dat nog niet kan...’