In gesprek met de uitgever van Neue Kontakte...Shirley Steinvoort

12-11-2019

Het leven van leerling én docent is een stuk gemakkelijker met 7e editie van Neue Kontakte. In vergelijking met de nu nog volop gebruikte 6e editie zijn er een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Uitgever Shirley Steinvoort over de nieuwste editie: “Wat we belangrijk vinden is dat je het Duits leert waar je zelf iets aan hebt.”

Meer variatie in de 7e editie van Neue Kontakte.

"Het is speelser geworden"

“We stelden onszelf de vraag: wat willen we dat leerlingen kunnen met Duits? Voor een groot deel van de leerlingen is dat spreken. Je gebruikt het voor praktische dingen: een stedentripje naar Berlijn of een gesprekje op de camping. Het Duits leren waar jezelf iets aan hebt: dat motiveert om het gewoon te gaan doen.”

Hoe komt dit naar voren in de 7e editie?
“We hebben gekeken naar de manier waarop spreekvaardigheid werd geoefend. In eerdere edities kreeg je vastomlijnde zinnetjes. Die leerde je uit je hoofd en daar oefende je een gesprekje mee. Wij wilden dit flexibeler te maken zodat leerlingen sneller iets over zichzélf konden vertellen. In plaats van die vaste zinnetjes hebben we nu Sprachmittel: losse bouwstenen met verschillende zinsdelen. Daarmee kunnen leerlingen de stof naar hun eigen hand zetten. Ze krijgen verschillende opties, waardoor ze snel zien wat er mogelijk is met de taal. Het is speelser geworden.”

Neue Kontakte is dus losser geworden?
“De duidelijke structuur is één van de grootste pluspunten van Neue Kontakte en dat houden we zo. Wel wilden we inzichtelijk maken dat je met bepaalde basistaal veel kanten op kunt. Dat heeft zich geuit in die Sprachmittel. We merkten dat leerlingen het meteen leuker vonden om Duits spreken.”

Wat vinden docenten hiervan?
“Tot nu toe zijn ze heel positief. Dat heeft vooral te maken met de motivatie van hun leerlingen. Docenten zagen dat het makkelijker en leuker werd om Duits te spreken in de klas. Dat is één van de dingen die ze graag wilden. Ze zagen ook dat leerlingen al snel iets over zichzelf konden vertellen en daarmee het gevoel kregen: 'ik kán dit!' Docenten zien sneller resultaat.”

Wat is er nog meer veranderd?

“In de oude edities gebruikten we tekst- en werkboeken naast elkaar. Dat was veel zoeken en bladeren. Nu hebben we gecombineerde leerwerkboeken voor álle niveaus. Ze zijn zo ingedeeld dat alles wat je nodig hebt bij elkaar staat. Ook hebben we kritisch gekeken naar de hoeveelheid lesstof. Er zijn minder hoofdstukken, die ook korter zijn. Je gaat sneller door een hoofdstuk heen, met meer afwisseling. En we hebben een nieuw online platform, waarmee leerlingen beter individueel kunnen werken. Een mooie toevoeging is dat een leerling in de online omgeving een tip of feedback krijgt als een vraag niet goed is beantwoord. Het belangrijkste is dat we bij het maken van deze editie echt hebben geluisterd naar waar leerlingen en docenten tegenaan liepen. De feedback op het gebruik van de vaste zinnetjes hoorden we veel terug. Zo ontstond het idee van de Sprachmittel en dat is één van de dingen die echt goed zijn gelukt. Het maakt het makkelijker. ”