Docent aan het woord ... Maria Hartman-Lion, Jordan MLU in Zeist

02-06-2020

“Economie is overal én de economie heeft zo veel invloed op ons leven” We gaan in gesprek met Maria Hartman- Lion, docente economie op op het Jordan MLU, een Montessori Lyceum in Zeist.

Waarom economie belangrijk is, op school en in de maatschappij

Maria Hartman- Lion kwam iets later (her late thirties) in het onderwijs terecht. Na een studie Recht & Economie startte ze in het bankwezen. Maar na verloop van tijd miste ze het gevoel van maatschappelijke relevantie. Na een meeloopdag op een school besloot ze om haar leven om te gooien. De maatschappelijke relevantie vond ze in het klaslokaal, als docente economie. “In het dagelijks leven is economie voor iederéén van belang.”

Hartman kwam terecht op het Jordan MLU, een Montessori Lyceum in Zeist. “Ik heb zelf op een Montessori-basisschool gezeten, dus vanuit mijn jeugd zat het er wel in.” Op het Jordan werken leerlingen veel zelfstandig en zoveel mogelijk in hun eigen tempo. In een zogeheten pensumboekje wordt de voortgang bijgehouden en leerlingen maken proeven om te laten zien dat ze de stof beheersen. Als lesmethode past Pincode heel goed bij dit type onderwijs, vindt Hartman. “Het boek is heel helder en duidelijk en daardoor hebben leerlingen minder klassikale uitleg nodig. We begeleiden ze individueel en we geven ze de keuze of ze uit het boek willen werken of met de digitale methode. Ik merk dat de meeste leerlingen het op de klassieke manier doen, met het boek. Maar de mogelijkheden zijn er en wij willen de verantwoordelijkheid bij de leerlingen leggen om te kiezen.”

 “In het dagelijks leven is economie voor iederéén van belang.”

Op het Jordan bestaat een lesuur uit 70 minuten en een groot deel van de les werken de leerlingen zelfstandig. “Ik probeer altijd maar 20 minuten klassikaal iets uit te leggen, al lukt dat niet altijd,” vertelt Hartman. Na de klassikale uitleg gaan de leerlingen aan de slag met het lesboek. “Op het Montessori geven we sowieso geen huiswerk op. Leerlingen hebben een normtempo en daarmee kunnen ze zelf hun werk inplannen. Ze weten dus dat ze iets aan het eind van een periode of het lesjaar af moeten hebben.” In deze coronaperiode hebben de leerlingen qua toetsen ook de nodige vrijheid. Ze kunnen nu de proef over de stof te doen, bijvoorbeeld via Digitaal toetsen, of ze krijgen een vervangende opdracht, die Hartman zelf heeft gemaakt. “Dat past goed en misschien hou ik het volgend jaar wel zo.”

De actualiteit
Haar les begint ze altijd met iets uit de actualiteit. Bij economie is het nooit moeilijk om een geschikt onderwerp te vinden. “Alle theorie kunnen we bijvoorbeeld toepassen op de coronacrisis. We hadden een opdracht over de gesloten sportscholen en wat het gevolg voor vraag en aanbod is,” vertelt Hartman enthousiast. “En hiervoor had je Trump, met zijn handelsoorlog. Dat was ook fantastische actualiteit. Want wat gebeurt er met welvaart als er protectie is: er is minder vraag naar staal vanuit Amerika, want het wordt te duur door die importheffing. En nu worden er mensen bij Tata Steel ontslagen. Zou dat daarmee te maken hebben? Je kan continu de link met de actualiteit leggen. Dan blijft het interessant.”

De actualiteit is misschien wel de beste manier om te laten zien waarom economie zo'n belangrijk schoolvak is. “Ik denk dat het heel goed is om continu duidelijk te maken waarom het maatschappelijk zo belangrijk is. Economie is overal en het heeft zo veel invloed op ons leven.” Hartman geeft voornamelijk les aan VWO-klassen en ze probeert haar leerlingen er voortdurend van bewust te maken. “Die economen hebben best een belangrijke rol, hè. Bij de overheid, in de wetenschap (tip: lees Donuteconomie van Kate Raworth) en in de maatschappij. Daar kun je ook nieuwe ideeën over ontwikkelen en daar kun je ook een rol in hebben later. Ik zeg altijd tegen mijn leerlingen: 'Ik hoop dat één van jullie dié econoom wordt'.”

Maar láter ...
Dat economie belangrijk is staat als een paal boven water, maar kan het ook leuk zijn? Zonder aarzeling en vol overtuiging zegt Hartman: “Jazeker! Ik heb bijvoorbeeld leerlingen die erg van rekenen houden. En je hebt best wat uitdagende rekensommen over reële waardes en de maximale winst berekenen. Dat is behoorlijk lastig. Er zijn kinderen die dat heel fijn vinden, als het abstract en uitdagend is En er zijn andere leerlingen die juist een PO schrijven over thema’s als de Brexit, de handelsoorlog, de macht van bedrijven als Apple super interessant vinden. ”

Maar misschien is het vak niet voor élke leerling het leukste vak. “Het zijn natuurlijk niet allemaal onderwerpen die tot de verbeelding spreken, zoals pensioenen en sociale zekerheid, maar je komt er snel genoeg mee in aanraking. Vanaf je 18e moet je jezelf al gaan verzekeren. Ik zeg altijd: 'ik begrijp dat het op dit moment niet interessant is. Maar láter ...'.” Hartman glimlacht. “Het zijn natuurlijk ook pubers en jongvolwassenen. Die kunnen ook nog niet zo ver in de toekomst kijken. Dat neem ik ze niet kwalijk.” En dan, hardop lachend: “'Maar láter ...'.”