In gesprek met de uitgever van Pincode....Otto Venema

06-12-2019

Aan economie kleeft het beeld van een saai en gortdroog schoolvak. Uitgever Otto Venema doet er met een team van contentmanagers en auteurs alles aan om dat beeld te veranderen. Door de lesstof leuk en interactief te brengen komt het vak tot leven.

Economie een droog vak?

“Ik hoor echt nooit dat Pincode saai is” 

Hoe maak je het vak economie interessant?
“Je probeert zo dicht mogelijk bij de belevingswereld van de leerling te komen. Dat is een grote uitdaging, want economie is inderdaad vrij abstract: er zijn veel modellen en grafieken. Als je het alleen maar hebt over economische politiek, over inflatie en over werkloosheid dan speelt dat niet zo bij een leerling. Dus je zoomt in op het kleine. Wat is hún belevingswereld? Nou, ze zien bijvoorbeeld dat games en uitgaan duurder worden. En daar kun je natuurlijk veel mee doen.

We gaan veel bij scholen langs. We praten met docenten en we vragen aan leerlingen: 'Wat speelt er bij jullie?'. Dat verwerken we weer in de voorbeelden in het boek. En we refereren aan het werk dat de leerlingen later zullen gaan doen. Dat wordt gewaardeerd: onze boeken worden leuk gevonden.”

Is het belangrijk dat Pincode leuk is?
“Niet alles kan leuk zijn maar ik ben wel van mening dat je het zo aantrekkelijk mogelijk moet maken, dan bereik je veel meer. Als je oude boeken vergelijkt met deze boeken van nu: een wereld van verschil. Je moet het op een leuke manier brengen; daar zijn wij als uitgeverij en als auteurs continu mee bezig. We streven naar eenduidigheid: dat Pincode herkenbaar is in de structuur en de opmaak. Ik hoor echt nooit dat Pincode saai is. 

Bij de vmbo-edities hebben we een enthousiast team van zes door de wol geverfde auteurs, die ook lesgeven op het vmbo. Ze hebben veel ervaring met schrijven en zijn inhoudelijk en didactisch de deskundigen. We voeren veel gesprekken met ze. Hoe doe je het met beeld, hoe doe je het met informatiedichtheid? Belangrijk is dat de eindredactie de auteurs goed daar in stuurt, zodat je goed kunt differentiëren tussen de verschillende niveaus.”

Welke mogelijkheden biedt het online platform voor adaptief leren en formatief evalueren?
“Het online gedeelte is grotendeels hetzelfde als het boek. Wat online wel kan en in het boek niet is adaptief leren en formatief evalueren: we kunnen de stof aanpassen aan het niveau van de leerling. Je werkt dan met tips en feedback en het is meer gericht op de leerroute van de individuele leerling. Dat is het toegevoegde van online.

Er zijn docenten die zeggen: adaptiviteit hoeft van mij niet. Ik wil het op de klassieke manier: 'opgave 1 tot en met 10 maken de leerlingen in de online omgeving en de volgende keer bekijk ik hoe ze dat gedaan hebben.' Dat kan natuurlijk ook. Er zijn ook docenten die zeggen: 'dat online gedeelte hoeft voor mij helemáál niet', dus je boek moet ook compleet zijn. Maar voor de docenten die juist alléén online willen werken moet alles ook goed werken. Het kan allemaal. De docent laten kiezen en maatwerk bieden, dat staat bij Pincode hoog in het vaandel.”

Welke mogelijkheden biedt het online platform voor adaptief leren en formatief evalueren?

“Het online gedeelte is grotendeels hetzelfde als het boek. Wat online wel kan en in het boek niet is adaptief leren en formatief evalueren: we kunnen de stof aanpassen aan het niveau van de leerling. Je werkt dan met tips en feedback en het is meer gericht op de leerroute van de individuele leerling. Dat is het toegevoegde van online.

Er zijn docenten die zeggen: adaptiviteit hoeft van mij niet. Ik wil het op de klassieke manier: 'opgave 1 tot en met 10 maken de leerlingen in de online omgeving en de volgende keer bekijk ik hoe ze dat gedaan hebben.' Dat kan natuurlijk ook. Er zijn ook docenten die zeggen: 'dat online gedeelte hoeft voor mij helemáál niet', dus je boek moet ook compleet zijn. Maar voor de docenten die juist alléén online willen werken moet alles ook goed werken. Het kan allemaal. De docent laten kiezen en maatwerk bieden, dat staat bij Pincode hoog in het vaandel.”