Docent aan het woord ... Janita Hanekamp- Janssen - Lingecollege in Tiel

23-03-2020

Janita Hanekamp- Janssen (28) is docente geschiedenis op de Mavo van het Lingecollege in Tiel. Ze is erg enthousiast over Geschiedeniswerkplaats. ‘Het bronnenmateriaal is erg sterk en de opdrachten zijn van goede kwaliteit. Dat is waar je als docent voortdurend naar op zoek bent.’

‘Geschiedeniswerkplaats sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen.’

Janita Hanekamp-Janssen is docent in hart en nieren. Ze geniet van het lesgeven en de leerlingen die de wereld om zich heen aan het ontdekken zijn. Soms vindt ze het lastig dat het werk van een docent nooit gedaan is. ‘Je hebt thuis ook altijd nakijk- en voorbereidingswerk te doen.’ Toch heeft ze het er graag voor over. Ze koos bewust voor het lesgeven op een mavo/vmbo: ‘Deze leerlingen zijn lekker direct en heel onbevangen in hun reactie. Daar houd ik van.’

Je koos ook bewust voor een multiculturele school. Waarom?
Ik heb ook lesgegeven op een dorpsschool. Maar ik merkte dat er hier betere klassendiscussies ontstaan als ik bepaalde onderwerpen behandel. Bijvoorbeeld als het ging om het verschil tussen autochtonen en allochtonen. Er zitten hier wel tien nationaliteiten in de klas, de leerlingen kunnen zich er veel meer bij voorstellen. Ik merk dat ze echt iets willen weten over de wereld en over hoe bepaalde dingen zijn ontstaan.

Wat vind je zo leuk aan het vak geschiedenis? 
Ik hou vooral van sociale geschiedenis, van hoe mensen vroeger met elkaar omgingen. Zo vind ik het leuk om uit te leggen dat er vroeger uithuwelijkingen plaatsvonden vanwege politieke doeleinden. Verder vind ik het interessant om met de leerlingen te bekijken hoe dingen in de loop der tijd zijn veranderd. Zo is Tiel geen rijke stad maar vroeger was het een belangrijke Hanzestad. Ik vind het heel  leuk om op dit soort contrasten terug te grijpen.

Wat vind je van Geschiedeniswerkplaats?
Ik vind het een heel fijne methode. Het is, onder andere, prettig dat ik de online opdrachten per kind kan differentiëren. Als ik de oefentoets ga doen, dan geeft het systeem bijvoorbeeld aan: deze leerling scoort altijd slecht op de bronnen en die andere leerling is slecht in feitenkennis. Voor iedere  leerling kan ik vervolgens specifieke vragen klaarzetten. (Noot redactie: het systeem geeft automatisch een studieadvies met bijpassende opdrachten)

Verder ben ik erg enthousiast over het bronnenmateriaal. Dat is erg sterk is en de opdrachten zijn van goede kwaliteit. Daar is waar je als docent altijd naar op zoek bent want dat is niet zo makkelijk te vinden. Ook vind ik het goed dat Geschiedeniswerkplaats zowel op papier als online beschikbaar is. Bij ons op school hebben kinderen een laptop maar er zijn altijd leerlingen die hem vergeten of leeg hebben. Bovendien denk ik, dat als kinderen echt langere teksten moeten lezen, het fijn is als ze die ook op papier hebben.

Wat vinden de leerlingen van Geschiedeniswerkplaats?
Ze vinden het heel prettig om ermee te werken. Het fijne van Geschiedeniswerkplaats is ook dat je de mogelijkheid hebt om de tekst uit het boek voor te laten lezen. Bij ons op school zitten veel leerlingen met dyslexie en een taalachterstand. Met voorlezen komt de stof makkelijker binnen.

Heb je het idee dat de lesstof sneller wordt opgepikt met Geschiedeniswerkplaats?
Ja, dat denk ik wel. Ik heb ook op een andere school met andere methodes gewerkt. Maar ik heb het idee dat Geschiedeniswerkplaats meer op het niveau van de kinderen is geschreven en beter aansluit bij hun belevingswereld. Als we het bijvoorbeeld over het Romeinse Rijk hebben, dan is ook veel te vertellen over Nederlandse plaatsen als Nijmegen en Utrecht. En dat is dan ook de koppeling die Geschiedeniswerkplaats op zo’n moment maakt.

Bespaart Geschiedeniswerkplaats jou tijd als docent?
Jazeker, alleen al omdat ik gebruikmaak van de tips voor docenten. (Noot redactie: je vindt deze in de Docentomgeving onder Downloads). Daar hoef ik nu zelf niet meer naar op zoek te gaan. Het is bijvoorbeeld superleuk dat er interactieve kaarten bijzitten die ik op het digibord kan laten zien. Bespreek ik de val van het Romeinse Rijk, dan kan ik meteen laten zien welke volkeren waar binnenvielen. En er worden tips gegeven over hoe je van bepaalde onderwerpen leuke memoriespellen of oefenkwartetjes kunt maken. Van de presentaties maak ik geen gebruik, die  maak ik zelf. Maar ik weet dat veel van mijn collega’s dat wel doen.

Welke tips zou je beginnende docenten geschiedenis mee willen geven?

Geniet van de kinderen maar stel ook duidelijk je eigen grenzen en laat ze daar niet overheen gaan. Vind jij dat er geen telefoon in de klas gebruikt mag worden? Zorg er dan ook voor dat het echt niet gebeurt. En voor docenten die Geschiedeniswerkplaats gebruiken, adviseer ik om alle onderdelen van de methode te gebruiken. Ga niet zelf opnieuw het wiel uitvinden. Geschiedeniswerkplaats heeft zoveel moois te bieden. Het is zonde om er geen gebruik van te maken.

Tips om meer uit de methode Geschiedeniswerkplaats 3e editie online te halen:

  • Kijk eens bij de Docentmateriaal onder Downloads en Presentaties
  • Bekijk de Resultaten van je leerlingen
  • Volg een korte gratis training
  • Bekijk deze 2 webinars: onderbouwTweede Fase

Lees hier meer informatie over de methode Geschiedeniswerkplaats of vraag een gratis beoordelingspakket aan.