Auteur aan het woord – Ferdi Doddema van Moderne Wiskunde

18-06-2020

Op school geef ik aan ongeveer 200 leerlingen les, maar als auteur bij Moderne Wiskunde beteken je iets voor bijna half naar- schoolgaand Nederland.

Ze zeggen ook wel eens: Je moet van je hobby je werk maken’.
Maar ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt’.

Hoe het begon..
‘Ik zat op de website van Moderne Wiskunde te kijken, want ik had tijdens mijn werk een klein foutje gezien in het boek dat ik wilde doorgeven. Hier zag ik een oproep waarin stond dat er auteurs werden gezocht. Dus ik dacht, laat ik eens kijken wat dat inhoudt. Ik merkte na 3 à 4 jaar alleen lesgeven dat ik extra uitdaging wilde. Na een gesprek met de uitgever en het maken van een sollicitatieopdracht kon ik aan de slag!’

Van je werk je hobby maken
‘Wat mij aantrok en nog steeds aantrekt in het auteurschap is dat je eigenlijk met hetzelfde bezig bent als lesgeven, maar dan voor een veel breder publiek. Op school geef ik aan ongeveer 200 leerlingen les, maar als auteur van Moderne Wiskunde beteken je iets voor bijna half naar- schoolgaand Nederland. Ze zeggen ook wel eens: ‘Je moet van je hobby je werk maken’. Maar ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt’.

Uitdagend
‘Tijd vinden om alles te kunnen combineren, vind ik een uitdaging van het auteurschap. Een hobby is iets wat je doet als je tijd over hebt. Maar met deze hobby heb je met deadlines te maken. Het is soms een uitdaging om het toch te zien als ontspanning en tegelijkertijd deadlines te halen. Je moet af en toe puzzelen om zowel je werk als docent als auteur af te krijgen. Daarentegen is dat juist wat het zo leuk maakt, die afwisseling!’

De beste cursus die je kan ‘volgen’ als docent
‘Je wordt gewoon echt beter in je vak en dient een heel breed publiek. Ook het vergaderen met medeauteurs is ontzettend leuk! Met elkaar over onderwijs en over je vak praten, daar kan geen cursus of vakdidactiek tegenop. Het is gewoon de beste ‘cursus’ voor docenten die er is. Je denkt na over: hoe komt dit over, waar kunnen leerlingen tegenaan lopen? Begrijpt een leerling waar wij naartoe willen? Ik merk dat ik in de klas ook veel sterker ben geworden op het gebied van vakdidactiek. Het mes snijdt wat dat betreft echt aan 2 kanten.’

Ondersteuning of uitdaging, de leerling bepaalt
‘Dat zijn zonder meer de leerroutes. Je hebt een ondersteunde, doorlopende en uitdagende route. De doorlopende route is eigenlijk het gewenste eindniveau. Leerlingen die het moeilijk vinden, kunnen uitwijken naar de ondersteunende route, waarbij 1 of 2 opdrachten worden vervangen door andere een opdracht of ze worden met die opdracht op gang geholpen. In de uitdagende route zijn er 1 of 2 opdrachten weggehaald en daar komen moeilijkere voor terug. Moderne Wiskunde is echt van de structuur, elke les is een paragraaf met vier bladzijden en dat is echt de structuur. Dat is het concept. In de vorige editie waren het steeds twee bladzijden, maar nu is er ruimte gekomen voor differentiatie en meer uitgewerkte voorbeelden. De meeste leerlingen zullen voor de doorlopende route kiezen, maar daarnaast is het in elke paragraaf mogelijk om voor de ondersteunende of uitdagende route te gaan.’

Over Ferdi Doddema
Woont en werkt in Winschoten samen met zijn gezin. Ferdi werkt op dezelfde middelbare school als waar hij zelf naartoe ging. Hij heeft wiskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit van Groningen en is na zijn bachelor begonnen als invaller op school. Hij is toen doorgegaan met studeren (master Educatie en Communicatie in de wiskunde en natuurwetenschappen) en tijdens deze master heeft hij zijn 1e graads bevoegdheid gehaald. Zo’n 2,5 jaar geleden kwam Noordhoff op zijn pad.  

Lees meer informatie over de methode Moderne Wiskunde en vraag een gratis beoordelingspakket aan.