Skip to Content
Digitale ontwikkelingen

Digitale ontwikkelingen

De gepersonaliseerde leeromgeving

Bij de nieuwste edities van alle methoden heeft Noordhoff een gepersonaliseerde, digitale leeromgeving. Hierin kunnen docent en leerling volledig digitaal en gepersonaliseerd werken. Maar natuurlijk kun je ook met boeken blijven werken; bij een methode van Noordhoff bepaal jij zelf hoe je lesgeeft.

Onze nieuwe leeromgeving is nog niet klaar. We werken continu aan verbeteringen in onze digitale leeromgeving, zowel technisch als in de gebruiksvriendelijkheid. Gedurende het schooljaar kan de omgeving er dus iets anders uit zien, of kun je nieuwe mogelijkheden ontdekken. Op deze pagina geven we alle informatie over de nieuwe mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen.

Heb je het idee dat er mogelijk een storing is? Klik hier voor de storingen die bij ons bekend zijn.

Meedenken over onze leeroplossingen?

De digitale leeromgeving van Noordhoff komt niet zomaar tot stand. We ontwikkelen deze samen met docenten en leerlingen. Op basis van gesprekken met leerlingen, docenten en ICT-coördinatoren denken we de nieuwe leeromgeving uit, stellen we bij en ontwikkelen we verder. Ook organiseren we klankbordsessies waarin we nieuwe ontwikkelingen voorleggen en feedback vragen.

Wil jij ook meedenken over onze leeroplossingen? Meld je dan aan voor ons panel! 

 

Meedenken over onze leeroplossingen?
 

Nieuw in de gepersonaliseerde leeromgeving 

Hieronder vind je de nieuwste toevoegingen aan de online leeromgeving. Deze kun je direct gebruiken in jouw les!

Taken plannen

Met de nieuwe functionaliteit voor taken plannen kun je nog gemakkelijker bepalen welke onderdelen jouw leerlingen digitaal maken. Hiervoor is de nieuwe knop “Planning” bovenaan de pagina toegevoegd. Taken plannen werkt als volgt:

  • Geef je planning een titel en kies de theorie en opdrachten die je in wilt plannen. Hierbij kun je een mix maken van materiaal uit verschillende paragrafen en hoofdstukken binnen 1 niveau. Als je wilt kijken hoe een opdracht eruit ziet, klik je op het oogje rechts naast de naam.
  • Kies de start- en einddatum voor de planning. Je kunt de hele planning koppelen aan dezelfde data, of voor specifieke onderdelen een andere deadline instellen. 
  • Selecteer voor welke leerlingen de planning is. Je kunt hele klassen, groepen leerlingen, of individuele leerlingen selecteren.
  • Check of alles klopt en publiceer je planning.

Je leerlingen zien de planning voor zichzelf terug onder de knop “Planning” bovenaan de pagina. Zij zien welke onderdelen ze nog moeten maken en wanneer die af moeten zijn. Ook zien ze de opdrachten die ze al gedaan hebben.

Je vindt de resultaten van de gemaakte opdrachten gewoon op de Resultatenpagina. Zo heb je altijd overzicht over wat je leerlingen gedaan hebben.

Taken plannen

Leerroutes wijzigen per hoofdstuk

Het was al mogelijk om de leerroutes voor leerlingen per paragraaf uit te zetten en op veler verzoek is dit nu ook mogelijk per hoofdstuk. Hiermee bepaal je nog gemakkelijker en sneller welke opdrachten jouw leerlingen gaan maken.

Ga hiervoor naar de knop “Ik wil…” bij de tabelweergave van het hoofdstuk. Klik op “Leerroute aan/uitzetten”, selecteer de leerlingen of gehele klas voor wie je de instelling wilt wijzigen, en bevestig je keuze. 

Leerroutes wijzigen per hoofdstuk

Resultaten downloaden

De resultaten van je leerlingen staan overzichtelijk bij elkaar in de tabelweergave per hoofdstuk of paragraaf. Maar soms is het handiger om deze ook offline te kunnen bekijken. Daarom kun je nu de resultaten van je leerlingen per hoofdstuk of paragraaf downloaden en openen in Excel.

Ga hiervoor naar de tabelweergave van het hoofdstuk of de paragraaf en klik op “Ik wil…”. Kies dan voor “Resultaten downloaden” en het bestand wordt automatisch naar je computer gedownload. Je kunt het bestand openen in Excel.

Houd de “Ik wil…” knop bij het hoofdstuk in de gaten, want binnenkort komen hier nog meer nieuwe functionaliteiten beschikbaar.

 

Resultaten downloaden

Voorlezen van digitale toetsen

Om de teksten in digitale toetsen te kunnen voorlezen, is Readspeaker nu onderdeel van alle digitale toetsen die beschikbaar zijn voor:

  • buiteNLand
  • Geschiedeniswerkplaats
  • Nieuw Nederlands

Voor de overige methodes is Readspeaker nog in ontwikkeling en wordt deze binnenkort toegevoegd.

De knop voor Readspeaker wordt als je met de muis over een tekstblok beweegt zichtbaar aan de rechterkant van de vraag. Klik op de button om Readspeaker te starten. Het aangeklikte tekstblok wordt vervolgens voorgelezen. De leessnelheid kan worden aangepast bij de instellingen onder het tandwieltje. Fijn voor dyslectische leerlingen!

Voorlezen van digitale toetsen
 

Wat kun je verwachten? 

We zijn zeker niet klaar met de ontwikkeling van de gepersonaliseerde leeromgeving. Op korte termijn kun je de volgende ontwikkelingen verwachten:

 

  • Na de technische update zullen we verder gaan met het ontwikkelen van nieuwe onderdelen van het toetsplatform. Zo kun je binnenkort bijvoorbeeld je eigen toetsen samenstellen uit alle toetsvragen die het platform beschikbaar heeft. Daarna zal het ook mogelijk zijn om zelf je eigen toetsvragen toe te voegen, en deze dan digitaal aan de leerlingen te stellen.

  • Van een aantal onderdelen zijn de scores in de resultatenpagina’s alleen op klassen niveau te zien. Binnenkort kun je van bijvoorbeeld Slim Stampen of de Oefentoets de resultaten ook heel gemakkelijk per leerling inzien. Verder willen we het filteren en sorteren van de resultatenpagina’s verbeteren, zodat jij precies weet welke leerlingen of opdrachten je aandacht nodig hebben.