Docent aan het woord... Frederique Goudkamp van het Wellantcollege in Montfoort

28-01-2020

Frederique Goudkamp is docente Nederlands aan het Wellantcollege in Montfoort. Ze geeft les aan de eerste klassen van het vmbo, op basis-, kader- en tl-niveau. Ze gebruikt de methode Nieuw Nederlands 6e editie bij haar lessen, zowel het boek als de online leeromgeving. We gaan met haar in gesprek.

‘Digitaal werken is voor mijn leerlingen heel vanzelfsprekend’

Hoe digitaal zijn jouw lessen?
‘Die zijn al jaren behoorlijk digitaal en voor mijn leerlingen is het een heel vanzelfsprekende werkvorm. Dit is het tweede jaar dat we met de digitale leeromgeving van Nieuw Nederlands werken, maar we maken ook veel gebruik van het boek en van een ander programma voor gepersonaliseerd leren.’

Welk digitale element is jouw favoriet?
‘De uitlegvideo’s zijn voor mij echt een uitkomst. Voorheen maakte ik vaak zelf filmpjes, omdat ik nooit uitlegvideo’s op het juiste niveau kon vinden.  De meeste uitlegvideo’s die op YouTube staan, zijn bedoeld voor havo of vwo. Het fijne aan de Nieuw Nederlands-filmpjes is dat ze precies de goede toon hebben, de stof wordt op een normale manier uitgelegd: niet te kinderachtig maar ook niet te moeilijk.’

‘Ik gebruik de video’s bij alle onderdelen: grammatica, woordenschat, maar ook bij lezen bijvoorbeeld. Mijn leerlingen zijn het ook helemaal gewend om ermee te werken en ze krijgen regelmatig een filmpje mee als huiswerk: een ideale voorbereiding op de stof die we in de volgende les gaan behandelen!’

Wat vind je van het gebruiksgemak van Nieuw Nederlands-online? Had je het snel in de vingers?
‘Het is een gebruiksvriendelijk programma, met heel veel mogelijkheden en extra opdrachten en uitleg. Dat is fijn, maar ik zie zeker ook wel verbeterpunten. Zo is de oefentoets hartstikke handig, alleen kan ik momenteel nog niet zo heel gemakkelijk zien welke leerlingen hem gemaakt hebben. Dat moet ik echt per leerling checken, en dat zijn er dertig per klas dus dan ben ik wel even bezig.’

Gebruik je alle elementen van de leeromgeving?
‘Nee, voor veel van mijn leerlingen zijn de heel talige opdrachten en uitleg helaas niet altijd even geschikt. Ze vinden het lastig om zich dan individueel op het scherm te concentreren en scrollen vaak vluchtig door de stof zonder dat de boodschap overkomt. Een onderdeel als Woordenschat, maar ook Poëzie en Fictie behandel ik dus liever klassikaal, met het boek erbij. De opdrachten die uit open vragen bestaan zijn ook niet heel geschikt, omdat ze zichzelf daar moeten controleren. Ze moeten dan zelf aangeven of hun antwoord goed, gedeeltelijk goed of fout is. Daar wordt steevast ‘goed’ ingevuld en daar wordt dus niemand echt wijzer van.’

Welk onderdeel van jouw lessen is wel altijd digitaal?

‘Dat is Taalverzorging. Dat werkt voor mij ideaal. Korte, duidelijke opdrachten met een eenduidig antwoord en direct feedback. Leerlingen zien gelijk waarom “ik vind” met een “d” moet, en niet met “dt”. Soms is een leerling het er niet mee eens dat een antwoord wordt afgekeurd. “Nou ja, hoezo dan?” hoor ik dan opeens. Dan leg ik uit wat er mis gaat en de volgende keer gaat het dan wél goed. Dat werkt prima!’

Lees hier meer informatie over de methode Nieuw Nederlands of vraag een gratis beoordelingspakket aan.