In gesprek met de uitgever van Chemie Overal… Judith Boertjens

28-01-2020

Chemie Overal, de methode die het verschil maakt. Wie zijn de mensen achter deze methode? En ontwikkelt de methode mee met de huidige onderwijsontwikkelingen? We gaan in gesprek met Judith Boertjens, uitgever Chemie Overal.

De methode komt echt tot stand voor en door de docent.
Dat vinden we heel belangrijk, zij staan voor de klas, ik niet.

Wat is volgens jou de belangrijkste reden voor docenten om voor Chemie Overal te kiezen?
“Ik denk dat de voornaamste reden om voor Chemie Overal te kiezen is dat de methode actuele en herkenbare scheikunde biedt. De scheikundige concepten en theorieën staan centraal en worden eerst uitgebreid behandeld. Van daaruit wordt de stof met voorbeelden verder uitgelegd. Verder biedt de methode digitaal lesmateriaal wat mooi aansluit op de boeken. Voor de docent betekent dit dat hij zelf kan kiezen hoe hij te werk gaat. Het is de perfecte combinatie van boek en digitaal materiaal. Zo kan de docent er voor kiezen om het ene hoofdstuk klassikaal met het boek te behandelen en het andere hoofdstuk digitaal te behandelen”.

Welke rol speelt de docent bij de ontwikkeling van een methode?
“De rol van de docent staat centraal in de ontwikkeling van een methode. Immers zij zijn degenen die met de methode aan de slag gaan. Het ontwikkelen van een nieuwe methode begint met de auteurs en docenten: alle auteurs zijn docent of docent geweest zodat er voldoende mensen daadwerkelijk voor de klas staan en feeling hebben met het onderwijs van nu”.

“Wanneer we starten met de ontwikkeling van een methode, doen we eerst uitgebreid marktonderzoek. Dit houdt in dat we docenten vragen wat ze van de huidige editie vinden, hoe ze de methode gebruiken en wat ze graag anders willen zien. Daarnaast bezoek ik veel scholen, waar ik in gesprek ga met docenten en op die manier zie waar het onderwijs naartoe gaat, wat de docent prettig vindt en wat minder goed werkt”.

“Al deze input nemen we mee in het concept van de nieuwe editie. Dit concept wordt getest door docenten, met de feedback die we krijgen gaan we weer verder met ontwikkelen. Dus de methode komt echt tot stand voor en door de docent. Dat vinden we heel belangrijk, zij staan voor de klas, ik niet”.

Waar haal je voldoening uit in je werk als uitgever?
“Wat ik belangrijk vind, is dat ik als uitgever het vak scheikunde begrijp. Ik heb een bèta-achtergrond en heb scheikunde altijd een leuk vak gevonden. Ik vind het interessant om met de inhoud van de methode bezig te zijn, maar dat ik het niet zelf hoef te schrijven. Wat ik uitdagend aan mijn werk vind, is dat ik een soort ‘super-projectleider’ ben. Het ene moment ben je bezig met een omslag van een boek, het andere moment zit je achterin een klas bij een les scheikunde. Je praat met auteurs, je zorgt ervoor dat iedereen intern zijn werk doet. En je bent daarnaast ook alweer bezig met conceptontwikkeling voor toekomstig lesmateriaal. En dat allemaal voor vier verschillende lesmethodes. Je bent heel erg divers bezig, geen dag is hetzelfde”.

Over Judith Boertjes

Judith heeft veel affiniteit met de exacte vakken. Ze studeerde toegepast wiskunde en promoveerde hier zelfs in. Na haar afstuderen heeft als projectleider en programmamanager bij TNO gewerkt. In 2010 kwam ze bij Noordhoff, waar ze verschillende functies heeft mogen vervullen. Sinds maart van het afgelopen jaar is ze uitgever van de Noordhoff methodes voor scheikunde en voor techniek.

Lees meer informatie over de methode Chemie Overal of vraag een gratis beoordelingspakket aan.